5 redenen om met content marketing te starten

Communicatie toen en nu

Content marketing is uitgegroeid tot een van de meest populaire en bekritiseerde begrippen in de marketing- en communicatiewereld. Voorheen ging het om communicatie waarin producten en diensten meer centraal stonden, maar tegenwoordig verlangt de consument steeds meer toegevoegde waarde. De consument is namelijk steeds beter in staat om niet relevante boodschappen te negeren. Content (dat kan bijvoorbeeld een blog, een tweet of een video zijn) moet daarom passen bij waar de consument het meest behoefte aan heeft. Opdringerige verkoopboodschappen maken plaats voor informatieve en inspirerende verhalen.

 

Wat is content dan precies?

Content kan bijna van alles zijn, zowel offline en online; magazines, print, blogs, white papers en video… Consumenten hebben allemaal verschillende behoeften als het gaat om content. Het is dan ook belangrijk om verschillende soorten content te publiceren en op die manier alle potentiële klanten te bereiken.

 

Zoekmachineoptimalisatie

Belangrijk is dat je content geen verkooppraatje moet zijn. Er moet wel een ‘call to action’ in je content verweven zitten. De lezer moet worden aangezet tot het maken van een actie zoals het doen van een aankoop of het aanvragen van informatie. Ook moet de informatie goed geschreven en relevant zijn voor de lezer. De content moet vindbaar zijn voor je doelgroep en dus ook zoekmachinevriendelijk. Alleen goede content is niet genoeg. Je moet je content ook onder de aandacht brengen, zodat het de doelgroep bereikt. Het inzetten van social media is hier goed geschikt voor. Daarnaast moet je content ‘sociaal’ zijn, zodat je doelgroep de content kan delen, beoordelen of erop reageren.

 

De 5 redenen

  1. De impact van reclame neemt afOndanks dat er steeds meer reclame op ons afkomt, is het ook makkelijker geworden om die te ontlopen. Dat doen we dan ook massaal. Zo wordt het steeds lastiger en ook duurder om met je reclameboodschap de aandacht te trekken en je te onderscheiden van de concurrentie.
  2. Traditionele media verliezen bereikInternet, smartphones, tablets, laptops en computers hebben de mediaconsumptie sterk veranderd. Het gevolg is dat het bereik van print media afneemt. Door de lagere advertentie-inkomsten is er steeds minder ruimte om te investeren in unieke content. En dat is content die andere partijen online vaak gratis of tegen lagere kosten aanbieden. Traditionele media hebben tegenwoordig bovendien niet langer het alleenrecht op het bieden van informatie en vermaak. Nu kan iedereen content maken, publiceren en daarmee zijn of haar eigen publiek opbouwen. Dus waarom zou je nog betalen voor mediabereik?
  3. Content is de voeding voor social mediaDe traditionele media verliezen meer en meer terrein en de social media beleven gouden tijden. Op Facebook bijvoorbeeld kan je direct de interactie met je doelgroep aangaan en de betrokkenheid vergroten. Maar alleen als je de juiste content aanbiedt. Content die zo waardevol is dat deze veelvuldig wordt gedeeld.
  4. Google houdt van contentGoogle beloont bedrijven die goede (mobiele) content produceren met een hogere positie. Ook de consument waardeert dit meer, niet alleen Google. Content die waardevol gevonden wordt, zal wel gedeeld en besproken worden.
  5. Een gelijkwaardige relatie gaat langer meeDe tijd dat je als merk mensen kunt opleggen wat goed voor ze is, is voorbij. Mensen zijn kritisch en maken hun eigen keuzes. Daar kan je hen wel bij helpen. Biedt relevante en aantrekkelijke content aan. Met de inzet van content marketing ga je een dialoog aan met je (potentiële) klanten. Zodoende investeer je in een gelijkwaardige relatie door waardevol, eerlijk en behulpzaam te zijn.

Content marketing voor jou!

Benieuwd naar wat content marketing voor jou kan betekenen? Isatis Online Results kijkt naar wat voor jou de beste on- en offline mix van soorten content is. Belangrijke punten die Isatis Online Results voor je in kaart brengt en oppakt:

    • Content marketing onderzoek
    • Content marketing strategie bepalen
    • Search Engine Optimization (SEO)
    • Content creatie, promotie en publicatie
    • Effectmeting en content optimalisatie

Wil je meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! We vertellen je er graag meer over.


Neem gerust contact met ons op!