Maak een afspraak

Advertentie-extensies: Zo haal je alles uit je advertentiebudget in Google

8 juni 2016 Ido Vunderink

Heb jij belangrijke links bij jouw ads geplaatst? En staat jouw telefoonnummer al bij je advertentie? Advertentie-extensies zijn gratis extraatjes voor je AdWords-advertentie waarmee je je conversie kunt verhogen. In mijn vorige blog heb ik de toegevoegde waarde van deze extensies benadrukt en waarom je ze zou moeten gebruiken. In het tweede deel wil ik graag de verschillende soorten extensies belichten en je uitleggen wanneer je welke extensie zou kunnen inzetten. 9 handige tips voor een hogere conversie!

Handmatige extensies

We kunnen een onderscheid maken tussen handmatige en automatische extensies, te beginnen met de handmatige extensies. De onlangs geïntroduceerde prijs-extensie is niet in dit overzicht opgenomen, omdat deze ten tijde van het schrijven van dit artikel nog niet bekend was. Daarom heb ik een nieuw artikel volledig aan de prijs-extensie gewijd.

Locatie-extensies – Waar is je bedrijf gevestigd?

Locatie-extensies zijn vooral nuttig bij lokale advertenties als je wilt dat potentiële klanten jouw bedrijf bezoeken. Locatie-extensies geven jouw locatie weer in de vorm van een locatiespeld met je adres en zien er als volgt uit:

 Advertentie met locatie-extensie

 

Stel, je hebt een pizzeria. Als potentiële klanten met een knorrende maag in jouw stad rondlopen en op hun mobiel naar de dichtstbijzijnde restaurants zoeken, dan nodigt jouw locatie-extensie uit om te klikken. Als ze hierop klikken, dan wordt de locatie op Google Maps weergegeven en zien ze dat jouw restaurant dichtbij is. Voor mobiele apparaten verschijnt er ook direct een link naar de routebeschrijving, waardoor ze rechtstreeks naar jouw restaurant worden geleid.

Wil je je (lokale) advertenties kracht bijzetten door locatie-extensies toe te voegen? Dan dien je wel eerst een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken en deze te koppelen aan je AdWords-account. 

Oproepextensies – Jouw bedrijf telefonisch bereiken

De oproepextensie toont jouw telefoonnummer of een call-button bij je advertenties waarop de gebruiker kan klikken om jouw bedrijf te bellen. Deze extensie kan op twee manieren worden weergegeven: 

 

Desktopadvertentie met locatie-extensie en oproepextensie

Oproepextensies bij desktopadvertenties tonen een telefoonnummer.  

Advertentie met oproepextensie call-button

Oproepextensies bij mobiele advertenties tonen een call-button.

 

Bedrijven kunnen gebruikers die zoeken naar een contactpagina of klantenservice door middel van een oproepextensie met één klik naar hun klantenservice laten bellen. Je kunt bij oproepextensies aangeven of je ze alleen voor desktop-, mobiele of beide soorten advertenties wilt weergeven. Bovendien is de planning van oproepextensies belangrijk om te bepalen wanneer je wilt dat ze bij je advertenties verschijnen. Het heeft namelijk geen enkel nut om bijvoorbeeld een oproepextensie naar je klantenservice weer te geven buiten de openingstijden om. Dit zorgt alleen maar voor onnodige kosten (de klikken op de oproepextensie moet je namelijk gewoon betalen) en ergernis bij je (potentiële) klanten.  

Recensie-extensies – Wat vinden anderen van jouw bedrijf?

Met recensie-extensies kun je positieve en eervolle vermeldingen van derden in de vorm van een citaat delen met je potentiële klanten. Het citaat wordt dan tussen aanhalingstekens in een extra regel onder je advertentie vertoond. Achter het citaat staat een verbindingsteken met de bron erachter. Recensie-extensies kunnen alleen worden getoond in het zoeknetwerk en op desktopapparaten en zijn dus niet te gebruiken in het display netwerk of voor mobiele apparaten en tablets.

Let er bovendien op dat de recensie gericht is op je bedrijf als geheel, zodat de recensie relevant is voor bijna al je advertenties. Een recensie over een specifiek product of specifieke service is dus niet toegestaan. Recensies waarin je je bedrijfsnaam herhaalt, recensies die ouder dan een jaar zijn of niet rechtstreeks afkomstig van de originele bron, worden afgekeurd en dus niet getoond.

Verwar de recensie-extensie overigens niet met consumentenbeoordelingen die een rapportcijfer van 1 tot 10 weergeven dat gebaseerd is op een bepaald aantal beoordelingen, of met verkopersbeoordelingen die variëren van 1 tot 5 sterren. Een recensie-extensie is dus een citaat en geen (beoordelings)cijfer.

Highlight-extensies – Voordelen of diensten van jouw bedrijf

Highlight-extensies tonen de USP’s, ofwel unieke voordelen van de producten en/of services die jouw bedrijf te bieden heeft. De highlights zijn stukjes tekst van maximaal 25 tekens die in de vorm van bulletpoints onder je advertentietekst verschijnen. Highlight-extensies worden alleen getoond wanneer je er minstens twee hebt ingevuld. Gebruik geen symbolen of interpunctie zoals uitroeptekens in je highlights om aandacht te trekken, want dan zullen je highlights niet worden goedgekeurd. Voorkom herhaling en zorg ervoor dat je in de highlights niet dezelfde USP’s benoemt die ook al in je advertentietekst staan.

App-extensies – Laat bezoekers je bedrijfsapp downloaden

Een app-extensie vertoont een downloadlink onder je advertentie die naar de locatie van de app in de appstore verwijst. Zodra de bezoeker op deze link klikt, wordt deze dus doorgestuurd naar de appstore om de app te downloaden. Je kunt meerdere app-extensies invullen, maar er kan er slechts één tegelijk bij je advertentie worden getoond. 

 

Advertentie met app-extensie

 

App-extensies zijn in principe bedoeld om verkeer naar je website te leiden. Wanneer bezoekers op je headline klikken, dan worden ze namelijk gewoon naar de website verwezen. Mocht je primaire doel zijn om app downloads te stimuleren, dan kun je beter gebruikmaken van app promotion ads. App promotion ads zijn bedoeld om bezoekers direct door te verwijzen naar de app in de appstore of laten mensen de app direct downloaden. 

Sitelink extensies – Voeg links naar belangrijke pagina’s toe

Sitelinks zijn extra links die onder je tekstadvertentie verschijnen en verwijzen naar dieperliggende pagina’s op de website zoals de openingstijden, de contactpagina of specifieke landingspagina’s. Op deze manier kun je potentiële klanten direct naar populaire of goed converterende pagina’s sturen, zonder dat ze hier eerst via de homepage naartoe moeten navigeren. 

Sitelinks worden getoond bij advertenties die boven- of onderaan de zoekresultaten staan. Houd er rekening mee dat sitelinks maximaal 25 tekens lang mogen zijn. Daarnaast doe je er goed aan om meer sitelinks te maken dan het minimaal benodigde aantal sitelinks om vertoond te worden (minimaal twee voor desktopadvertenties en minimaal één voor mobiele ads), zodat je de kans vergroot dat je sitelinks vertoond worden. Zorg er verder ook voor dat elke sitelink naar een pagina met unieke content verwijst. Meerdere sitelinks binnen een campagne die naar dezelfde content verwijzen, worden niet vertoond. Bovendien zit er ook een klein verschil in het aantal sitelinks dat getoond kan worden tussen verschillende apparaten. Op computers, tablets en laptops kunnen twee tot zes sitelinks bij je ad worden vertoond, terwijl dit er bij smartphones maximaal vier zijn. Sitelinks kunnen trouwens op twee manieren worden getoond, namelijk:

 

Advertentie met sitelinks

Met bulletpoints zonder aanvullende tekst.

Advertentie met extended sitelinks

Met kopjes en extra beschrijvingsregels.

 

Er kan ook een onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-brand zoektermen. Wanneer een gebruiker op jouw merknaam of bedrijfsnaam zoekt, dan is de kans veel groter dat jouw advertentie de hoogste positie zal bekleden en met diverse sitelinks vertoond zal worden, dan wanneer op algemene, bredere zoektermen wordt gezocht. Een advertentie die wordt getoond bij een branded zoekterm kan zelfs extended sitelinks bevatten. Dit zijn sitelinks met een sitelinkkopje en daaronder nog twee regels beschrijvende tekst zoals in de advertentie die hierboven staat.

Automatische extensies

Naast de beschreven handmatige extensies, is er ook een aantal automatische extensies. Sommige automatische extensies zijn enkel in bepaalde landen beschikbaar. Daarom zullen we de meest voorkomende automatische extensies die in Nederland beschikbaar zijn doornemen.

Eerdere bezoeken – Bezocht iemand jouw website al eerder?

De extensie ‘Eerdere bezoeken’ laat gebruikers zien dat ze al eerder op deze website hebben geklikt in de zoekresultaten en de website dus al eens hebben bezocht. Het idee hierachter is dat de kans groter is dat gebruikers nogmaals naar je website gaan als ze deze al eens eerder hebben bezocht. Hiermee probeer je uiteraard om eenmalige bezoekers om te zetten in vaste klanten die vaker terugkeren. Hoe werkt dit dan? Als een gebruiker bij Google (bijvoorbeeld op een Gmail-account) is ingelogd, dan herkent Google de gebruiker en laat deze via geautomatiseerde extensies zien dat hij al eerder via de zoekresultaten van Google naar de website heeft doorgeklikt. Dat gebeurt door de title tags van de bezochte websites een andere kleur te geven (namelijk paars in plaats van blauw) en door het tonen van het aantal eerdere bezoeken.  

 

Advertentie met extensie eerdere bezoeken

Verkopersbeoordelingen – Zijn jouw klanten tevreden?

Verkopersbeoordelingen laten gebruikers weten welke bedrijven goed beoordeeld worden op hun servicekwaliteit. Deze beoordeling reflecteert de ervaring van klanten over jouw bedrijf en kan een positieve invloed hebben op aankoopbeslissingen van potentiële klanten. De beoordelingen variëren van 1 tot 5 sterren en worden onder de url in je advertentie vertoond. Om vertoond te worden met verkopersbeoordelingen, dient je bedrijf de afgelopen 12 maanden minstens 30 unieke beoordelingen te hebben met doorgaans een gemiddelde beoordeling van 3,5 sterren of hoger.

 

Advertentie met verkopersbeoordelingen

Extensies voor website-informatie: extra toevoegingen 

Extensies voor website-informatie tonen extra informatie (zoals specifieke bestemmingspaginagegevens) over je website zodat gebruikers meer over je website te weten komen. Dat ziet er zo uit: 

 

Advertentie met gestructureerde website-informatie

 

Wanneer gebruikers op Google naar bepaalde informatie zoeken, zien ze mogelijk advertenties van soortgelijke bedrijven en gerelateerde websites. De extensie voor website-informatie helpt de gebruiker in zo’n geval om te beslissen of jouw website de informatie bevat waarnaar hij of zij op zoek is, doordat de snippets specifieke informatie over de producten en/of diensten die jouw bedrijf aanbiedt, tonen onder de advertentietekst.

In bovenstaande advertentie is dit bijvoorbeeld een aantal van de diensten die Isatis Online Results aanbiedt. Naast services zijn er ook andere categorieën aan informatie die je als website-informatie kunt tonen, waaronder bestemmingen (bijvoorbeeld voor reisorganisaties of vliegmaatschappijen), cursussen, merken en modellen (uit het assortiment van webshops) en voorzieningen (zoals gratis wifi, parkeergelegenheid en/of sauna voor advertenties van hotels).

Welke advertentie-extensies ga jij gebruiken?

We zijn benieuwd naar welke advertentie-extensies jij voor jouw business gebruikt of van plan bent om te gaan gebruiken. Gebruik niet blindelings alle extensies ‘omdat het kan’, maar overweeg welke advertentie-extensies jouw bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, maar het is wel verstandig om hier over na te denken voordat je ze allemaal inschakelt. Wil je bijvoorbeeld dat mensen jouw showroom, winkel of bedrijf bezoeken? Maak dan een Google Mijn Bedrijf-account aan en voeg een locatie-extensie toe aan je advertenties, zodat je adresgegevens, openingstijden en zelfs een routebeschrijving getoond kunnen worden.

Behoefte aan advies voor jouw persoonlijke bedrijfssituatie? Neem dan gerust contact met ons op. We hebben namelijk meerdere SEA-specialisten in dienst die je graag willen helpen om je online advertenties naar een hoger niveau te tillen!

Gerelateerde blogs

Adverteren op eigen merknaam

Main Image

Adverteren op eigen merknaam met AdWords waarmee je al op nummer 1 staat is dom! Deze…

Voice commands, de toekomst of een vervlogen droom?

Main Image

Terwijl praten tegen de computer vroeger alleen in science fiction films kon, maakt h…