Maak een afspraak

De kracht van visuals en conversie-optimalisatie

11 mei 2015 Bob Duppen

Conversie-optimalisatie wordt inmiddels als enorm belangrijk gezien. Zowel aan klant- als aan bureauzijde wordt het testen en verbeteren als een belangrijk onderdeel beschouwd van de gehele digitale marketingstrategie. De waarde van visuele elementen is hierin vaak groter dan gedacht. Vaak wordt er bij de optimalisatie gesproken over copywriting en het specifiek (opnieuw) opmaken van landingspagina’s. Het simpelweg testen met afbeeldingen en andere visuele elementen wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Dragen jouw visuals al voldoende bij aan de verkopen? Lees hier waar je op moet letten!

 

Het gebruik van afbeeldingen

Afbeeldingen moeten worden gebruikt wanneer zij meer zeggen dan woorden. Eén van de branches waar dit effect goed zichtbaar is en veel gebruikt wordt, is die van de mode. Modebedrijven zijn beter dan wie ook in staat om beeldmateriaal sterk in te zetten. Bijvoorbeeld door de inzet van visuals met modellen wordt de consument voorgehouden dat het daar getoonde ideaal ook voor hen bereikbaar is en werkelijkheid kan worden. Toch worden veel landingspagina’s vaak nog niet op die manier ingericht.

Met behulp van één visueel element kan de aandacht van je potentiële klant worden gegrepen. Beeldmateriaal kan, indien goed toegepast, de waarde van het product overbrengen aan de consument. Een visual kan meer zeggen dan woorden ooit zullen doen. De afbeeldingen die je gebruikt, zullen hoe dan ook een impact hebben op het gevoel van je potentiële klant. Zij bepalen of het product als relevant wordt gezien en of ze tot een aankoop overgaan. Online winkeliers moeten bijvoorbeeld denken aan hoogwaardig beeldmateriaal. Wat alleen vaak wordt vergeten, is dat dit beeldmateriaal ook moet overtuigen. Afbeeldingen zijn één van de belangrijkste overtuigende middelen waar je als online winkelier over beschikt. Doe er je voordeel mee!

 

Zijn designtrends goed voor je conversie?

Iedere website wordt zo eens in de zoveel tijd voorzien van een nieuw design. De betreffende designer zal zich ongetwijfeld laten beïnvloeden door de laatste trends. Is dat, met conversie-optimalisatie in het achterhoofd, wel verstandig? De afgelopen jaren zagen we vooral dat ‘flat design’ (het platte ontwerp) populair werd. Flat design maakt gebruik van kleuren, typografie en veel witruimte. Eerder zagen we binnen design nog dat alles zo realistisch mogelijk moest zijn, tegenwoordig gaat de ontwerper voor abstractie. Schaduwen, overlopende kleuren en andere 3D-elementen zijn verleden tijd. Door het gebruik van deze versimpelde elementen zijn pagina's sneller in te laden en is het makkelijker om informatie te vergaren.

 

Eenvoud en conversie

Groot voordeel van het platte ontwerp is dat het niet alleen aantrekkelijk oogt, het is ook gebruiksvriendelijk en goed voor de conversie. Afleidende onderdelen worden verwijderd en de inhoud wordt teruggebracht tot het absoluut noodzakelijke. De eenvoud maakt het bezoek van de gebruiker zeer efficiënt. Ook is het door de strakke indeling zeer goed vertaalbaar naar een variant voor tablets en mobiele telefoons. Eigenschappen voor een website die zeker binnen de conversie-optimalisatie tegenwoordig essentieel zijn.

 

Welk design werkt?

A/B tests geven je het antwoord dat een webdesigner je veelal schuldig moet blijven. Enkele belangrijke voordelen van het testen:

    • Snelheid: De kleinste verandering levert na het live gaan van de website al direct resultaat.
    • Onderzoek loont: Niet de intuïtie van een ontwerper bepaald de te kiezen richting. De resultaten van onderzoek onder gebruikers laten zien wat wel of niet werkt.
    • Optimale gebruikerservaring: Een complete redesign kan bezoekers afschrikken. Iedere kleine wijziging wordt live geplaatst in de vertrouwde omgeving. Gebruikers hebben een stem en laten deze in de conversie-ratio zien.

 

De resultaatverbeteraars

Trends in webdesign komen en gaan. Vooraf is het lastig te bepalen of deze trends gevolgd moeten worden, of dat het nieuwe ontwerp de conversie juist negatief beïnvloedt. Wat werkt voor jouw bedrijf of webwinkel? Isatis Online Results bekijkt graag voor jou de mogelijkheden waar het gaat om design met het oog op conversie-optimalisatie. Geïnteresseerd? Neem dan gerust contact met ons op!

Gerelateerde blogs

Main Image

Als designer ben ik dagelijks bezig met het ontwerpen van diverse websites voor klant…

Je kan er niet meer omheen: Google gaat de responsive website belonen

Main Image

Google heeft aangekondigd dat de ‘mobile-friendliness’ van websites vanaf 21 april zw…