Maak een afspraak

De toegevoegde waarde van advertentie-extensies in AdWords

1 juni 2016 Ido Vunderink

Je betaalt er niets extra’s voor en ze kunnen de positie van je advertentie in Google stimuleren. Advertentie-extensies zijn ideaal om jouw advertentie net dat beetje extra te boosten en kunnen daarmee zorgen voor meer conversie. Maar wat zijn het precies? Dit blog is het eerste deel van een tweeluik, waarin ik je alle geheimen van advertenties-extensies vertel. Deze week lees je alles over hoe de extensies werken en wat ze kosten. Volgende week neem ik de soorten extensies onder de loep. Maar bovenal geef ik antwoord op de vraag: hoe helpen advertentie-extensies je het beste uit je advertentiebudget te halen?

Wat zijn advertentie-extensies en waarom zou je ze gebruiken?

Met advertentie-extensies kun je als adverteerder extra bedrijfsinformatie zoals een adres, een telefoonnummer of beoordelingen bij jouw advertentie tonen. Waarom zou je die advertentie-extensies gebruiken? Omdat je potentiële klanten met deze extensies extra redenen geeft om op jouw advertentie te klikken, waardoor de klikfrequentie van je advertentie wordt verhoogd en je meer verkeer naar je website genereert.

Wat kosten advertentie-extensies?

Het mooie van advertentie-extensies is dat ze geen extra kosten met zich meebrengen. Je betaalt voor een klik op een advertentie-extensie hetzelfde bedrag als je voor een normale CPC-klik op je advertentie zou doen, namelijk het minimale bedrag dat nodig is om je extensie en advertentiepositie te behouden.

Waar en wanneer worden mijn advertentie-extensies getoond?

Je advertentie-extensies kunnen bij je advertenties verschijnen boven of onder de zoekresultaten. Eerst konden ze ook aan de rechterzijde van de zoekresultaten verschijnen, maar sinds februari 2016 toont Google geen side ads meer. Of je advertentie-extensies daadwerkelijk worden vertoond, is afhankelijk van de positie van je advertentie en de andere extensies die je hebt ingeschakeld.

Advertentiepositie

Sommige advertentie-extensies worden namelijk alleen vertoond bij advertenties die op topposities (boven de zoekresultaten) staan. De beschikbare ruimte voor advertentie-extensies wordt volgens Google verdeeld op basis van advertentiepositie. Hoe hoger je positie is, des te groter de kans is dat je advertentie met (meerdere) extensies wordt vertoond. Zo heeft een advertentie die op positie één staat bijvoorbeeld een grotere kans dat deze inclusief extensies zal worden getoond dan een advertentie die op positie 6 staat. Dit betekent echter niet dat er geen extensies bij advertenties die onder de zoekresultaten staan kunnen verschijnen. Bovendien is de kans ook groter dat het maximale aantal sitelinks (in Google zijn dit er vier, terwijl dit er bij Bing maar liefst zes kunnen zijn) wordt vertoond bij advertenties die de hoogste positie bekleden.

Zichtbaarheid

Daarnaast dragen advertentie-extensies ook bij aan de zichtbaarheid van je advertentie. Doordat er extensies bij je advertentie worden vermeld, is je advertentie groter van formaat. Hierdoor vergroot je de visuele zichtbaarheid van je advertentie en zal deze dus waarschijnlijk meer opvallen in de zoekresultaten.

Welke soorten advertentie-extensies kun je gebruiken?

Allereerst kunnen we onderscheid maken tussen handmatige extensies en automatische extensies. Handmatige advertentie-extensies zijn extensies die je zelf kunt invullen en instellen. Dit betekent echter niet dat je handmatig kunt kiezen of ze wel of niet vertoond worden. Automatische advertentie-extensies zijn extensies die AdWords zelf automatisch creëert en vertoont wanneer AdWords voorspelt dat ze de advertentieprestaties zullen verhogen. In mijn volgende blog zal ik alle soorten advertentie-extensies behandelen. Voorbeelden van handmatige advertentie-extensies zijn bijvoorbeeld locatie-extensies waarin je laat zien waar jouw bedrijf gevestigd is, en highlight-extensies. Deze extensies laten jouw USP’s zien. De recent verschenen prijs-extensie behandel ik in een nieuw artikel. Met sitelink extensies kun je links naar belangrijke pagina’s toevoegen, zodat je je bezoekers meteen naar een populaire pagina of een goed converterende pagina kunt sturen, zoals in het voorbeeld hieronder: 

 

Tekst advertentie met extended sitelinks AdWords

Op welke andere manieren kun je je advertentiepositie verbeteren?

Advertentie-extensies toevoegen kost dus niets extra’s buiten het normale CPC-tarief en dus is het zonde als je deze tactiek links laat liggen. Volgende week vertel ik je meer over de soorten advertentie-extensies zodat jij jouw advertentiebudget optimaal kunt benutten. In de tussentijd kun je ook het blog van collega online marketeer Niels lezen. Hij vertelt over andere manieren waarop je de kwaliteitsscore van zoekwoorden in AdWords kunt verbeteren, zonder dat je daarvoor extra moet betalen. Zo helpt het je uiteindelijke url te optimaliseren, kun je beter een exact zoekwoord gebruiken in plaats van een breed zoekwoord en loont het de concurrentie te checken. Wil je graag meer weten over Google AdWords? Neem dan contact met me op, zodat ik je meer kan vertellen.

Gerelateerde blogs

Adverteren op eigen merknaam

Main Image

Adverteren op eigen merknaam met AdWords waarmee je al op nummer 1 staat is dom! Deze…

Die advertentie blijft mij achtervolgen

Main Image

Die advertentie achtervolgt mij. Het gevoel dat precies dat ene product jou achtervol…