Maak een afspraak

Het belang van dwell time en de online vindbaarheid

30 oktober 2015 Niels Weberink

Bouncepercentage, user engagement, gemiddelde sessieduur en doorklikratio. Waarschijnlijk ben je al bekend met deze termen en heb je een vermoeden dat deze statistieken invloed hebben op jouw Google ranking. Wij SEO’s zijn schatgravers. Wij zijn continu op zoek naar geheime ingrediënten van het Google algoritme. In dit blogartikel ga ik dwell time bespreken en waarom dit zo belangrijk is. In SEO-land wordt dit ook wel “the long klik” genoemd, zelf zou ik het omschrijven als rondhangtijd.

 

Dwell time bestaat uit drie componenten

1. Gemiddelde sessieduur
2. Bouncepercentage
3. Doorklikratio (CTR) vanuit de zoekresultatenpagina (SERP)

Om geen misverstanden over dwell time te laten ontstaan, ga ik eerst de bovenstaande termen verder toelichten en kort uitleggen hoe Google Analytics deze gegevens registreert. Ben je hier al mee bekend? Ga dan direct door naar het stuk over dwell time.

 

Gemiddelde sessieduur en bouncepercentage

De gemiddelde sessieduur is de verblijftijd van een bezoeker op de website. Het bouncepercentage kan op verschillende manieren worden uitgelegd, maar persoonlijk vind ik dit de beste uitleg:

Het percentage van alle bezoekers dat de website verlaat na het bekijken van maar één pagina. Een bezoeker die dus geen tweede pagina bekijkt op de website.

Vaak hoor ik mensen zeggen dat een hoog bouncepercentage slecht is voor SEO, maar dit is niet zo zwart wit. Je moet weten hoe Google Analytics bezoekers registreert om een conclusie te kunnen verbinden aan het bouncepercentage.

 

Bezoekersduur op de laatst bezochte pagina wordt niet gemeten

Bij het openen van elke pagina wordt er een seintje gestuurd naar Google Analytics. Een bezoeker komt op de homepage en klikt bijvoorbeeld door naar een andere pagina, de tijd die hier tussen heeft gezeten wordt gemeten en wordt aangeduid als de verblijftijd. Concreet betekent dit dat de verblijftijd van een bouncer altijd 0 seconden is. Het is namelijk de eerste en tevens de laatste pagina die bezocht wordt.

 

Mythe ontkracht: bouncers lezen de pagina niet

Maar een bouncer kan net zo goed 10 seconden als 10 minuten op de pagina zijn geweest. De bezoeker kan lang op één pagina rondhangen als de content maar interessant is.

 

Redenen waarom het bouncepercentage géén SEO-factor is

• Niet alle websites maken gebruik van Google Analytics (oneerlijke concurrentie)
• Google Analytics kan foutief geïnstalleerd zijn
• Google Analytics kan vrij eenvoudig gemanipuleerd worden

 

Organische CTR vanuit de SERP

Wie AdWords gebruikt weet wat CTR is. Maar het is wellicht minder bekend dat er ook een organische CTR bestaat. In de Google Webmaster tools – recent omgedoopt tot Search Console – is deze informatie terug te vinden.

CTR = de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal kliks op jouw website.
Aantal kliks / aantal vertoningen x 100 = CTR. Hoe hoger de CTR, hoe meer relevantie iemand ziet tussen zijn zoekopdracht en de vermelding in de zoekresultaten. En dát is een sterk gebruikssignaal naar Google toe.

 

Terug naar dwell time

Dwell time is de hoeveelheid tijd die iemand spendeert op een webpagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Dwell time wordt op de volgende manier gemeten:

Je voert een zoekterm in Google in bijvoorbeeld Voetbalschoenen Adidas. Google presenteert de resultaten (Search Engine Results Page oftewel SERP). Je klikt op een van de resultaten, bekijkt één of meerdere pagina’s met Adidas voetbalschoenen en gaat vervolgens via de terugknop weer naar alle zoekresultaten. De tijd die hier tussen zit is de dwell time.

Pogosticking

Dwell time gaat verder dan het fenomeen " SERP pogosticking". Pogosticking doen gebruikers als ze zoeken op een bepaald zoekwoord, klikken op een resultaat, de pagina binnen beoordelen en op de terug button klikken van de browser. Bij pogosticking is de bezoeker altijd een bouncer, terwijl dat bij dwell time niet het geval is.

 

Het belang van dwell time

Dwell time is geen bevestigde SEO-factor en wordt bediscussieerd in SEO-land. Zelf ben ik van mening dat dit een belangrijke SEO-factor is omdat:

• Google logbestanden bijhoudt van alle zoekopdrachten
• Google de organische CTR meet voor alle zoekopdrachten
• Google de tijd meet hoelang het duurt voordat iemand terugkeert naar de zoekresultaten

Op deze manier kan Google bijhouden wat een lang bezoek en wat een kort bezoek is geweest.
Google zelf, heeft de Google Analytics gegevens van haar gebruikers helemaal niet nodig. Het wel of niet installeren van Google Analytics heeft geen enkel voor- of nadeel betreffende jouw rankings. Google kan dus zelf onderscheid maken tussen een bouncer die 8 minuten op een pagina verblijft en een bouncer die binnen een paar seconden weer teruggekeerd is naar de zoekresultaten.

 

Zegt het bouncepercentage dan helemaal niets?

Natuurlijk wel. Maar je moet het niet zo zwart wit bekijken. De bouncestatistieken zeggen niets zonder context. De meeste mensen zien een hoog bouncepercentage als iets negatiefs terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Gezond verstand is in deze ook belangrijk. Een hoog bouncepercentage op de homepage is meestal niet zo goed, maar een hoog bouncepercentage op de contactpagina is normaal.

 

Wat is een goed bouncepercentage?

Deze vraag wordt mij vaak gesteld. Algemeen kun je het volgende aanhouden:

• 10 – 40 % = Goed
• 40 - 60 % = Redelijk
• 60 – 100 % = Slecht
• 0 – 10 % = Niet realistisch, controleer in dit geval of Google Analytics goed is geïnstalleerd

 

Soort content en goede/acceptabele bouncepercentages

• Content websites < 40 %
• Leadgeneratie < 80 %
• Blogs < 85 %
• Webshops < 50%
• Service sites < 40 %

 

Wat is een goede dwell time?

Meestal kan iemand binnen 2 minuten de content op een pagina tot zich nemen. Dit is natuurlijk een beetje afhankelijk van de hoeveelheid tekst en plaatjes op de pagina. Daarbij beoordelen de meeste bezoekers binnen 5 seconden of ze de pagina relevant vinden.

• < 5 seconden = zeer slecht
• 5 seconden tot 1 minuut = matig
• 1 tot 2 minuten = redelijk
• 2 – 7 minuten = goed

 

Dwell time verbeteren

Hieronder volgen een paar korte tips voor het verbeteren van de dwell time:

• Schrijf/herschrijf jouw title tags en meta beschrijvingen en verbeter hiermee de organische CTR.
• Kies de juiste zoekwoorden waarop je wilt ranken. Denk niet te breed en alleen in zoekvolume.
• Herschrijf de kopteksten en probeer bezoekers met de eerste zin te overtuigen.
• Schrijf geen lange alinea’s.
• Verbeter de laadsnelheid van je website.
• Schrijf goede teksten door antwoord te geven op datgene wat jouw doelgroep waarschijnlijk wil weten en verrijk dat met afbeeldingen en video’s.
• Zorg voor een prettig webdesign.
• Link intern naar andere pagina’s die wellicht ook interessant zijn voor de bezoeker.

 

Leuk die dwell time, maar kan het gemeten worden?

Ja, maar dit is niet makkelijk. Je hebt hier Google Analytics en Google Tag Manager voor nodig. Het vergt redelijk wat coderen en hoe deze code er precies uit moet zien, dat hangt af van welke websitetechniek er wordt gebruikt. Bekijk de tutorial van Simo Ahava als je wilt weten hoe je de dwell time kunt meten. Wordt dat wat ingewikkeld? Neem contact met ons op.

 

Conclusie: dwell time is geen officieel erkende SEO-factor

Dwell time is geen officieel erkende SEO-factor. Google geeft hierop ook geen commentaar terwijl ze andere SEO-hypotheses zo nu en dan wel bevestigen of ontkrachten. Er is verdeeldheid in SEO-land over dwell time al zal het duidelijk zijn aan welke kant ik sta. De zoekmachine zelf is de enige die dwell time 100% accuraat kan meten omdat de gegevens vanuit Google Analytics gevoelig zijn voor fouten en manipulatie. Wil je meer weten over dwell time of wil je graag ondersteuning bij het verbeteren van je dwell time? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bekijken graag samen met jou wat de mogelijkheden zijn.

 

Bronvermelding

De volgende artikelen hebben gediend als inspiratiebron voor dit blog:

http://www.internetmarketingninjas.com/blog/search-engine-optimization/dwell-time/
https://moz.com/blog/the-2-user-metrics-that-matter-for-seo
http://www.wordstream.com/blog/ws/2014/06/10/dwell-time
http://www.searchenginejournal.com/understanding-impact-dwell-time-seo/108905/
http://www.simoahava.com/analytics/measure-serp-bounce-time-with-gtm/

Gerelateerde blogs

Adverteren op eigen merknaam

Main Image

Adverteren op eigen merknaam met AdWords waarmee je al op nummer 1 staat is dom! Deze…

Die advertentie blijft mij achtervolgen

Main Image

Die advertentie achtervolgt mij. Het gevoel dat precies dat ene product jou achtervol…