Maak een afspraak

Google’s nieuwe advertentie: Expanded Text Ads

29 juli 2016 Ido Vunderink

Vanaf nu hebben we meer ruimte voor tekst in onze AdWords-advertenties. Google heeft namelijk een aantal updates uitgevoerd. Konden we eerder deze week al lezen over de nieuwe prijs-extensie voor tekstadvertenties, nu is de zoekmachinegigant ook bezig met het uitrollen van een nieuw type advertentie: de Expanded Text Ad (ETA). In de Nederlandse versie van AdWords wordt deze ook wel als “uitgevouwen advertentie” aangeduid, maar ik geef de voorkeur aan de Engelse benaming.

Wat zijn Expanded Text Ads?

Tot op heden had je de mogelijkheid om een tekstadvertentie te maken die bestond uit een kopregel van 25 tekens, twee beschrijvingsregels van ieder 35 tekens en een zichtbare URL die eveneens maximaal 35 tekens mocht bevatten. Een dergelijke tekstadvertentie kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

 adwords advertentie

advertentie adwords

Standaard tekstadvertentie

Expanded text ads zijn, zoals de naam al zegt, uitgebreidere advertenties. Dit gaat er veranderen:

  • Er is met 40 extra tekens ongeveer een derde meer tekstruimte en maar liefst 47% meer pixelruimte beschikbaar in je advertentie!
  • De titel bestaat uit twee regels van beide maximaal 30 tekens (in plaats van één regel van 25 tekens). De beschrijvende regel die daarop volgt kan uit maximaal 80 tekens bestaan. Dit betekent dus één lange regel in plaats van twee kortere beschrijvingsregels van beide maximaal 35 tekens.
  • Bij ETA's vul je ook een zichtbare URL in, maar hiervoor kunnen twee URL-paden van beide maximaal 15 tekens worden gebruikt.
  • De domeinnaam die vooraf gaat aan de URL-paden wordt automatisch gegenereerd uit de URL van de uiteindelijke bestemmingspagina.
  • Het groene advertentielabel (dat een tijdje terug nog geel was) is nu volledig uitgeschreven in plaats van afgekort tot ‘Adv.’. In het voorbeeld hieronder zie je duidelijk dat de beschrijvingsregel en URL aanzienlijk langer zijn dan bij de normale tekst.

expanded text ads

Expanded Text Ad

  • De kop van een ETA is een stuk groter, waardoor je er meer concrete informatie in kunt stoppen.
  • Daarnaast is de zichtbare URL nu ook groter en kun je met de twee URL-paden een specifiekere URL creëren die beter aansluit op de zoekintentie van de gebruiker.

Google verwacht dat de Click-Through-Rate (CTR) van ETA's door deze voordelen met 20% zal stijgen. Dit klinkt interessant en we zullen binnenkort gaan testen wat de verschillen in CTR tussen standaard tekstadvertenties en ETA's zijn op diverse apparaten. De vraag blijft echter wat de invloed van deze nieuwe ads op de CTR zal zijn wanneer iedereen deze advertenties in de toekomst gaat gebruiken. Hieronder zet ik de verschillen tussen de standaard tekstadvertentie en ETA even voor je op een rijtje:

 

 Standaard tekstadvertentie  Expanded Text Ad
 • Kop: 25 tekens  • Kop 1: 30 tekens
 • Beschrijvingsregel 1: 35 tekens  • Kop 2: 30 tekens
 • Beschrijvingsregel 2: 35 tekens  • Beschrijvingsregel: 80 tekens
 • Zichtbare URL: 35 tekens  • Zichtbare URL-pad: 2 x 15 tekens

Wat zijn de voordelen en gevolgen van Expanded Text Ads?

We kunnen nu nog experimenteren en meten wat de verschillen in prestaties tussen standaard tekstadvertenties en ETA's zijn, maar het lijkt erop dat we niet lang meer kunnen kiezen aangezien Google later dit jaar volledig van standaard tekstadvertenties over wil gaan naar Expanded Text Ads. Wat zijn dan de voordelen van deze nieuwe advertentie-indeling?

Prominent aanwezig

De ETA's bieden bijna de helft meer advertentieruimte, waardoor advertenties dus een stuk groter en zichtbaarder worden. Een dergelijke advertentie neemt op mobiel meer schermruimte in beslag en is dus prominenter in beeld. Door meer zichtbaarheid vergroot je de kans dat gebruikers op jouw advertentie klikken en dit draagt waarschijnlijk dus positief bij aan de CTR van je advertentie.

Relevantie en kwaliteitsscore

Een groot voordeel is de extra regel in de kop, waardoor aanzienlijk meer ruimte ontstaat. Dit geeft mogelijkheden om de kwaliteitsscore te verbeteren, aangezien je met meer tekst relevantere advertenties kunt schrijven. Zo pasten de zoekwoorden “Energieleveranciers vergelijken” eerst niet in de kop, terwijl dit nu wel mogelijk is en er in de tweede kopregel nog extra informatie kan worden toegevoegd om de relevantie van de advertentie te verhogen.

Organische zoekresultaten

De verhouding tussen de organische zoekresultaten en advertenties komt onder druk te staan door de recente AdWords-updates van Google. Het verwijderen van de rechterkolom leidde al tot een extra toppositie, waardoor er nu vier advertenties boven de zoekresultaten kunnen staan. Als hier vier grote ETA's staan en ze diverse soorten advertentie-extensies bevatten, dan zullen de organische zoekresultaten flink (tot onder de vouw) naar beneden worden gedrukt!

Conclusie

Met Expanded Text Ads kunnen adverteerders relevantere en prominentere advertenties inzetten die naar verwachting een hogere klikratio zullen ontvangen. Deze grotere advertenties zullen de organische zoekresultaten waarschijnlijk meer naar beneden gaan drukken, waardoor het uiterlijk van de zoekresultatenpagina (SERP) er anders uit zal komen te zien.

Volg ons blog via Facebook of LinkedIn om op de hoogte te blijven van de nieuwste AdWords-updates en andere interessante ontwikkelingen!

Gerelateerde blogs

De comeback van individuele apparaattargeting in Google AdWords

Main Image

Binnenkort kunnen we individueel targeten op desktops, tablets en mobiele apparaten. …

Adverteren op eigen merknaam

Main Image

Adverteren op eigen merknaam met AdWords waarmee je al op nummer 1 staat is dom! Deze…