Hoe data je website optimaliseren (en een griepepidemie kunnen voorspellen)

Een nieuw product introduceren naar aanleiding van het gedrag van je Facebookvolgers? Onze data-analist Hans is dagelijks op zoek naar nieuwe uitdagingen als deze. Hij onderzoekt data met als doel je website te verbeteren. Hoe doet hij dat? En waarom is data-analyse onmisbaar voor je online business?

 

Wat is data-analyse?

Hans: “Data-analyse is het herkennen van patronen en afwijkingen in bijvoorbeeld je website data met als doel commerciële kansen te vinden. Die data kunnen bijvoorbeeld webdata of CRM-data zijn, maar ook klachtenmails of informatie van social media. Data-onderzoek kan veel betekenen voor je webshop.”

 

Kun je een voorbeeld noemen?

“Stel, je hebt kledingwebshop en een bezoeker klikt op een wit shirtje. Je kunt dan gerelateerde producten laten zien, bijvoorbeeld andere witte shirtjes. Dat doen de meeste webshophouders. Je kunt ook een stapje verder denken en op basis van een Big Data-analyse andere écht gerelateerde producten laten zien. Blijkt uit cijfers dat veel mensen in het voorjaar opzoek gaan naar vakantiekleding en daarbij een outfit met wit shirt zoeken? Dan is het slim gerelateerde producten te tonen als teenslippers of bijpassende korte spijkerbroekjes.”

 

Hoe ziet zo’n data-analyse eruit?

“Ik ben dagelijks bezig met het analyseren van website data met behulp van verschillende technieken. Ook voer ik klantonderzoek uit met als doel te onderzoeken hoe klanten de website ervaren en hoe ze de website gebruiken. Daarvoor werk ik samen met de UX-designer, die bepaalt of een bepaalde button misschien beter een andere kleur of vorm kan hebben. Daarnaast check ik wat de website doet voor je product. Converteert de productpagina goed? En gebruiken de bezoekers de website als informatiebron of is juist het gebrek aan info de reden dat veel mensen de website verlaten zonder te converteren?”

 

Je kunt data-analyse dus gebruiken om problemen op te lossen?

“Zeer zeker, met behulp van een grondige analyse van je website data kun je vaak snel de exacte oorzaak van een specifiek probleem achterhalen. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat de meeste sessies bij een website ineens ergens anders vandaan kwamen dan normaal. De oorzaak van het probleem bleek te liggen bij de betaalmogelijkheid. Maar je kunt veel meer met data. Zo kan Google aan de hand van de zoekresultaten voorspellen of er een griepepidemie aan komt. Voor één van onze klanten onderzoek ik de Belgische en Nederlandse dieetmarkt. Het is superinteressant om de verschillen tussen de doelgroepen in de landen in kaart te brengen. Bij een andere klant ontdekte ik dat er dit jaar voor het eerst meer aankopen via de laptop worden gedaan dan via desktop. Dat is belangrijk om te weten hoe je gaat adverteren bijvoorbeeld.

Verder geeft data je natuurlijk ook inzicht in je cijfers. Hoeveel klanten hebben uiteindelijk via jouw autowebsite voor BMW gekozen? En hoeveel klanten hebben voor een telefoonabonnement van Vodafone gekozen?”

 

Maar heb je daar perse een analist voor nodig?

“Het klinkt misschien makkelijk, maar het onderzoek gaat verder dan even Google Analytics erbij pakken. Ik bekijk, afhankelijk van de benodigde informatie, mailverkeer, social mediaberichten, data uit het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS), klachtenformulieren, en ja, ook de informatie uit Analytics. De volgende stap is het leggen van verbanden tussen de informatie. Kiezen bezoekers van een kledingwebshop bijvoorbeeld eerder voor producten met productfoto’s waarop mensen staan?”

 

Moet je een ‘probleem’ hebben voor data-analyse?

“Nee! Je kunt ook ‘dataminen’, dan ga je proactief op zoek naar informatie die interessant kan zijn voor je business. Een voordeel is dat áls er zich een probleem voordoet, je sneller tot de oplossing komt. Is 50% van je websitebezoek jonger dan 30 jaar en heb je ineens 50% minder bezoek? Dan weet je waar je moet zoeken. Je kunt sneller handelen.”

 

Dus data-analyse is eigenlijk onmisbaar voor je business?

“Ja. Met data kun je niet alleen onderliggende problemen oplossen en komen er kansen bloot te liggen, maar je kunt ook nog eens je concurrentie een stapje voor zijn. Of je nu wilt weten of je klanten tevreden zijn met de huidige bestelmodule op je website, of dat je nieuwsgierig bent naar welke kansen er nog allemaal in je data zitten. Data-analyse is inderdaad onmisbaar voor elke website die goed wil converteren.”

 

Hans inschakelen voor je eigen website

Ben je benieuwd hoe data-analyse jouw website kan helpen? Stuur Hans een mailtje, zodat hij je meer kan vertellen.


Neem gerust contact met ons op!