Hoe Snapchat Stories zelfs een museum hip kan maken

Waar Snapchat in het leven was geroepen als ideaal middel voor sexting, dankt het social medium nu bekendheid aan het delen van grappige fotomomenten. Deze week het laatste deel van het drieluik over het vertellen van verhalen op internet: Snapchat voor beginners. Wat zijn de voordelen? Hoe kun je het zakelijk gezien inzetten? En wat is het verschil met de recent gelanceerde Instagram Stories?

 

Dit is Snapchat

Snapchat, dat is toch iets voor tieners die elkaar filmpjes sturen? Ja. Ook. Maar Snapchat kan ook een ideaal middel zijn om je bedrijf te promoten. Het is een populair medium onder jongeren overal ter wereld. De meestgebruikte functie in de app is ‘Stories’, waarmee meerdere foto’s en video’s van maximaal tien seconden kort te bekijken zijn. Het doel? Je vrienden laten zien waarmee jij bezig bent. De foto’s worden op een random moment genomen en hoeven daarom niet perfect te zijn. Dat is ook juist de kracht van Snapchat. Snapchat Stories is één van de functionaliteiten in de app waarmee jij met je website of webshop je voordeel kunt doen.

 

Screenshot van Snapchat Stories. Bron: Snapchat

 

Voor wie is Snapchat geschikt?

  • Voor bedrijven met een jonge doelgroep (hoewel ook steeds meer oudere mensen het gaan gebruiken);
  • Voor bedrijven die leuke en grappige content delen, dat is wat gebruikers van Snapchat verwachten namelijk.

Betekent dit dat je alleen maar in aanmerking komt als je H&M of Mars heet? Nee! Zo introduceerde Honda via Snapchat de nieuwe Acura, plaatste Radio 538 snaps van de sfeer in de studio en zie je als Telegraafvolger elke dag in zes seconden de headlines van het nieuws. Wil je vervolgens meer weten? Dan ga je naar hun website. Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden voor allerlei soorten bedrijven.

 

Hoe kun je Snapchat zakelijk inzetten?

Een aantal interessante Snapchatideeën voor je bedrijf:

  • Deel een kortingscode die je fans maar een korte tijd kunnen zien en zo dus exclusief (en dus aantrekkelijk) blijft;
  • Laat je volgers foto’s delen met jouw product en beloon ze met een aanbieding. Houd er wel rekening mee dat je doelgroep de foto’s alleen in een privébericht met jou kan delen en dus alleen voor jou als bedrijf zichtbaar zijn. Dit geldt ook voor de volgende twee punten:
  • Daag je volgers uit een ‘verhaal’ te vertellen rondom een onderwerp;
  • Daag je volgers uit een interessante foto te maken die past bij jouw bedrijf of product;
  • Vertoon een sneakpreview van een act op je festival, een laptop die je gaat verloten of schoenen uit de nieuwe collectie. Zo kun jij je klanten alvast ‘lekker maken’ actie te ondernemen;
  • Ga de samenwerking aan met bekende vloggers of bloggers (influencers) om je merk te promoten;
  • Laat zien wat je doet. Bied je reizen aan? Maak foto’s op bestemming. Heb je een schoenenwebshop? Maak foto’s van een reisje naar Milaan waarop je inspiratie opdoet voor de nieuwe collectie of deel een brainstormsessie op kantoor;
  • Geef een hint. Wie hem ‘snapt’, wint een prijs.

Wil je jouw merk graag wat hipper maken? Het Stedelijk Museum postte een faceswap (een functionaliteit binnen Snapchat waarin je de gezichten van twee personen op de foto verwisselt) van een medewerker en een Egyptische figuur. Maak het nog leuker door er een verhaaltje van te maken in Snapchat Stories. Ook leuk: Snapchat inzetten om leuke tips en weetjes te verspreiden als klanten in een museum, tuin of kasteel rondlopen.

 

Een voorbeeld van een leuke manier om zakelijk gebruik te maken van Instagram Stories.

Sinds eind 2015 is er nog een extra dimensie toegevoegd aan Snapchat Stories. Met Snapchat Story Explorer (of Snapchat Verhalen Verkenner, zoals het in het Nederlands heet), kun je gebeurtenissen vanuit meerdere hoeken bekijken. Denk aan een festival waarbij één act door meerdere Snapchatgebruikers is opgenomen.

 

En toen kwam Instagram Stories

Vorige maand lanceerde Instagram de functionaliteit Instagram Stories, wat een kopie van Snapchat lijkt te zijn. Instagram is een medium bedoeld voor het delen van mooie foto’s en om inspiratie op te doen. Snapchat gaat vooral over het delen van imperfecte foto’s met je vrienden om hen op de hoogte te houden van wat je doet. Het is dus vooral een echt ‘sociaal’ medium, terwijl op Instagram ook bedrijven, merken en bekende personen hun foto’s delen. In ons vorige blog kon je al lezen hoe je Instagram Stories kunt inzetten voor je bedrijf. Maar wat zijn dan de verschillen tussen deze media?

 

Snapchat Stories vs. Instagram Stories

Hoewel Snapchat en Instagram dezelfde functionaliteiten bevatten, zijn beide apps weer heel anders. De reden om als bedrijf voor Instagram Stories of Snapchat Stories te kiezen, hangt dus af van hetgeen je wilt bereiken. Een paar verschillen:

 

Snapschat StoriesInstagram Stories
0,8 miljoen Nederlanders gebruiken het, waarvan 320.000 dagelijksMeer dan 2 miljoen Nederlanders gebruiken het, waarvan 1 miljoen dagelijks inlogt
Jongere doelgroep (vooral jongeren tussen de 15 en 19 jaar)Oudere doelgroep (veel jongeren gebruiken het medium, maar van de 20 – 39-jarigen gebruikt 24% Instagram)
Vrolijk medium, grappige momenten delenMooie foto’s en inspiratie delen
Vooral bedoeld om betrokkenheid van je doelgroep die aanwezig is op Snapchat te verhogenVooral bedoeld voor een hogere betrokkenheid van je volgers en naamsbekendheid
Meer opties om foto’s te versierenBeperkte opties om je foto’s te versieren
Je kunt alle foto’s vanaf je fotoalbum op je telefoon toevoegenJe kunt alleen foto’s van de afgelopen 24 uur toevoegen uit  je fotoalbum op je telefoon
Je kunt zien of iemand een screenshot van je snap heeft gemaaktJe krijgt geen notificatie als iemand een screenshot van een post heeft gemaakt
Wordt door gebruikers over het algemeen als minder gebruiksvriendelijk ervarenWordt door gebruikers over het algemeen als gebruiksvriendelijk ervaren
Je volgers kunnen alleen een privébericht sturen en niet jouw bedrijf taggenJe volgers kunnen in het openbaar op jouw post reageren of jouw bedrijf taggen
Geen goede zoekfunctie, dus je wordt moeilijk gevondenGebruikers krijgen suggesties te zien van accounts die ze mogelijk interessant vinden

 

 

Wat moet je weten?

Snapchat heeft geen analytics. Je hebt helaas dus niet de beschikking over interessante data. Wel kun je dus zien wie screenshots gemaakt hebben van je snap van je bedrijf en hoeveel mensen je posts bekeken hebben. Wat betreft het werven van volgers: dat is niet gemakkelijk. In tegenstelling tot andere social media zoals Facebook, geeft Snapchat geen suggesties over andere interessante accounts die je gebruikers kunnen volgen. Promoot je account dus via andere kanalen.

Wanneer je weet hoe je het moet inzetten, is Snapchat vooral een heel interessant medium waarop jij op een creatieve manier je doelgroep kunt bereiken. En zij jou, want wist je dat je ook persoonlijke berichten kunt sturen op Snapchat?

 

Wil je meer weten?

Ik vind het leuk om mijn interesse in social media met jou te delen. Heb je een vraag of wil je graag meer weten over Snapchat voor bedrijven? Stuur me gerust een mailtje, zodat ik je vragen kan beantwoorden.


Neem gerust contact met ons op!