Maak een afspraak

De comeback van individuele apparaattargeting in Google AdWords

4 augustus 2016 Ido Vunderink

De tijd dat je in AdWords bodaanpassingen kunt doen voor alleen apparaten met een volledige browser, is bijna voorbij. Sinds de Google Enhanced Campaigns update in juli 2013 zijn desktop en tablet tot één apparaatcategorie gefuseerd. Binnenkort kunnen we echter weer individueel targeten op desktops, tablets en smartphones. En dat is maar goed ook, want het gebruiksgedrag en de gebruikersinterface tussen deze apparaten kunnen flink van elkaar verschillen. Wat gaat er precies gebeuren?

Dit is de situatie nu

Tot op heden konden adverteerders in AdWords mobiele bodaanpassingen van -100% tot +300% op campagne- of advertentiegroepniveau instellen. Dat Google een groot belang hecht aan mobiel was al langer bekend, maar vorig jaar kondigde Google zelfs aan dat mobielvriendelijkheid vanaf 21 april 2015 een rankingfactor zou gaan worden. Dit betekende dat bedrijven hun landingspagina’s mobielvriendelijk moesten gaan maken. In de praktijk heeft dit er onder andere toe geleid dat mobiele bodaanpassingen vaak worden gebruikt om -100% voor mobiel te bieden zodat er geen kosten worden gegenereerd door klikken op een advertentie waarvan de landingspagina (nog) niet voor mobiel geschikt is. Hieronder zie je een voorbeeld van een -100% bodaanpassing voor mobiel.

 

undefined

Wat gaat er veranderen?

Binnenkort worden bodaanpassingen voor alle apparaten instelbaar. Het wordt namelijk weer mogelijk om bodaanpassingen van -100% tot zelfs +900% te doen voor zowel smartphones als tablets. Tablets zijn dus weer een opzichzelfstaande apparaatcategorie, waardoor adverteerders gerichter kunnen bepalen waaraan zij hun AdWords-budget willen besteden. Deze AdWords-update had ik eerlijk gezegd wel eerder verwacht, maar zeker nu mobiele apparaten het internetgebruik op desktop gaan overschaduwen, kan Google niet om deze scheiding in apparaatcategorieën heen.

Hou rekening met verschillen in gebruiksdoelen per apparaat

Het lijkt me niet verkeerd om nog even stil te staan bij het gebruiksdoel van de apparaten. Zo worden tablets bijvoorbeeld vaak gebruikt voor entertainment zoals een boek lezen of filmpjes kijken, terwijl ze voor zakelijke doeleinden als minder geschikt worden beschouwd dan een desktop. Daarom zal het zo kunnen zijn dat adverteerders in de toekomst -100% gaan bieden op tablets omdat zij naar aanleiding van hun campagnestatistieken de afgelopen jaren, conversies eerder verwachten op desktops. Hoewel de conversieratio qua productaankopen voor tablets mogelijk lager is dan op een desktop, kunnen de kosten per klik (CPC’s) op tablets in het begin relatief laag zijn omdat nog niet alle adverteerders gelijk met bodaanpassingen voor tablet zullen werken. Met een wat lager conversieratio dan desktop, kun je door deze relatief lage CPC’s waarschijnlijk alsnog een lage(re) cost-per-acquisition (CPA) realiseren (dan op een desktop), waardoor je uiteindelijk dus minder kosten per conversie kwijt bent.

Zo kun je dit toepassen

Hoe groot de impact van deze update op jouw campagnes gaat hebben, ligt natuurlijk onder andere aan het soort producten of diensten dat je levert en de mobielvriendelijkheid van je website. Adverteerders zouden op deze verandering kunnen inspelen door de conversiedoelen op apparaatniveau aan te passen. Zo zie je bijvoorbeeld vaak dat mensen zich oriënteren op hun mobiel, maar de uiteindelijke aankoop via desktop doen. Met deze kennis in het achterhoofd kun je bijvoorbeeld aparte campagnes met oriënterende zoekwoorden voor mobiele apparaten maken.

Vergelijk advertenties met elkaar

Aankopen worden overigens steeds meer op mobiele apparaten gedaan, aangezien de user interface van websites steeds gebruiksvriendelijker wordt. Hierdoor kun je overwegen om aparte campagnes voor mobiele apparaten te gaan maken en/of aparte advertentieteksten voor deze devices te tonen. Als je campagnes over genoeg data beschikken, dan kun je alvast op basis van deze statistieken bepalen of het loont om deze campagnes op te splitsen. Als je het onderscheid tussen desktop versus mobiele apparaten en tablets wil maken, dan kun je bijvoorbeeld twee campagnevarianten maken door je bestaande campagnes te kopiëren en bij de mobiele variant -100% voor desktop te bieden, terwijl je bij de desktopvariant juist -100% voor mobiele apparaten en tablets biedt. Bovendien kun je je budgetten nog gerichter beheren door aparte budgetten voor campagnes op basis van apparaatcategorie in te stellen.

Conclusie

Door deze aanpassingen zullen resultaten nog beter per apparaatcategorie worden gemeten en kunnen mediabudgetten specifieker over diverse devices worden verdeeld. Zeker nu websites steeds mobielvriendelijker worden en het belang van mobiel gebruik blijft toenemen is deze AdWords-update een stap in de goede richting!

Gerelateerde blogs

Google’s nieuwe advertentie: Expanded Text Ads

Main Image

We hebben meer ruimte voor de advertentieteksten in Google AdWords met deze nieuwe up…

Adverteren op eigen merknaam

Main Image

Adverteren op eigen merknaam met AdWords waarmee je al op nummer 1 staat is dom! Deze…