Maak een afspraak

Geef jezelf 'bloot' met Instagram Stories

23 augustus 2016 Lianne Brunken

Kon je vorige week al meer lezen over Twitter Moments, deze week vertellen we je meer over het nieuwe Instagram Stories (deel 2 van dit drieluik!). Deze functionaliteit biedt je de kans je gezicht achter je website of webshop te laten zien. Wat zijn de voordelen van deze functie? En hoe kun je het inzetten voor je bedrijf?

Even terug naar de basis

Instagram is hét social mediaplatform dat helemaal in het teken staat van foto’s delen en inspiratie opdoen. Van vakantiefoto’s tot perfect gemaakte pizza’s, bijna alles is deelbaar op Instagram. Er zijn 2,1 miljoen Instagramgebruikers in Nederland en de app is vooral populair onder jongeren en mensen tussen de 20 en 39 jaar.

Sinds kort is ook dit social mediaplatform in de wereld van de korte verhaaltjes gedoken. Het werkt als volgt: in de timeline staat bovenin een balk met profielfoto’s van mensen die je volgt. De profielfoto’s krijgen een rode rand wanneer één van hen een nieuwe foto of video heeft toegevoegd aan zijn of haar story. Je kunt daarop klikken door de nieuwe post te zien en ook reageren.

Zo werkt het: 

Maar je kon toch al foto’s delen op Instagram?

Dat klopt. Instagram staat bekend om het delen van ‘de perfecte foto’, waardoor de lat te hoog zou liggen om even snel ‘een momentje’ te delen met je Instagramvolgers. Het aantal posts op dit medium daalt en Instagram Stories is vermoedelijk een goede manier om het medium toegankelijker te maken.

Een voordeel ten opzichte van de reguliere Instagramtimeline is dat je in plaats van één foto te delen, je maximaal drie beelden van drie seconden óf een video van maximaal tien seconden kunt plaatsen. Dat betekent dat je een verhaal kunt vertellen. De foto’s die je met Stories maakt, verdwijnen bovendien terwijl de ‘normale’ foto’s die je op je timeline deelt, blijven bestaan in je fotogalerij. Het is dus een ideale manier om je mooie galerij niet te vervuilen met foto’s die je even snel wilde delen met je volgers maar niet mooi genoeg zijn voor je reguliere timeline.

Is dat idee niet gejat van Snapchat?

Jawel. Snapchat is een sociaal medium waarop mensen foto’s kunnen delen (inclusief emoji’s en tekst) met hun netwerk. Die foto’s zijn slechts kort beschikbaar. Met het invoeren van de Stories hoopt Instagram dat mensen meer tijd gaan spenderen in de app. Waar je bij Instagram rustig door je timeline kunt scrollen en drie dagen later nog content kunt lezen van een halve week geleden, verdwijnen de Stories dus. Hierdoor word je als gebruiker gedwongen regelmatig updates te checken.

Wat is het verschil tussen Snapchat Stories en Instagram Stories?

Beide functionaliteiten bieden de optie (opgemaakte) foto’s te plaatsen die vanzelf weer verdwijnen. Een voordeel dat Instagram heeft ten opzichte van Snapchat, is dat Instagram Stories over het algemeen als gebruiksvriendelijker wordt ervaren en je verhalen meer kans hebben om bekeken te worden doordat het medium een groter bereik heeft. Bovendien zit de functie in een app die de gebruikers al kennen, waardoor zij eerder geneigd zijn hem te gaan gebruiken dan wanneer ze een hele nieuwe app zouden moeten downloaden. Ook handig voor jou, want jij kunt deze functie makkelijk 'uitproberen’ als je al in het bezit bent van een Instagramaccount.

Wil je meer weten over de voordelen van Snapchat Stories ten opzichte van Instagram Stories? Houd dan volgende week ons blog in de gaten, want dan vertel ik je hierover namelijk meer.

undefined

 

Makkelijk foto's bewerken met Instagram Stories. Bron: Instagram.

Voor welke bedrijven is Instagram Stories geschikt? En hoe zet je het in? 

Instagram en Instagram Stories kunnen ideaal zijn voor de meest uiteenlopende bedrijven. Waar Snapchat vooral gericht is op de jongere doelgroep en geschikt is voor hippe en avontuurlijke bedrijven, biedt Instagram (Stories) mogelijkheden voor:

  • Bedrijven waarbij foto’s van toegevoegde waarde zijn;
  • Bedrijven met een jonge doelgroep: 50% van de jongeren gebruikt Instagram en een kwart van de 20 tot 39-jarigen gebruikt Instagram. 
  • Informele bedrijven die naast de bedrijfsgerelateerde info op hun feed, de lezer ook een kijkje achter de schermen willen bieden om zo de betrokkenheid te vergroten (en waarvan de volgers dat natuurlijk ook kunnen waarderen);
  • Bedrijven die lokaal bekendheid willen genieten. Je kunt namelijk updates geotaggen (er een GPS-coördinaat aan toevoegen) en bovendien kunnen gebruikers inchecken op plekken waar ze zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een foto van de nieuwe collectie die is binnengekomen of toon beelden waarop je bezig bent met de winnaar kiezen van een winactie. Jij en je medewerkers ‘komen tot leven’ waardoor de band tussen je volgers en je bedrijf (nog) persoonlijker wordt. Je kunt de mooie foto’s die bedrijfgerelateerd zijn delen via je Instagramtimeline, en de andere ‘backstage’-foto’s via Stories. Een mooie manier om de leuke achter-de-schermenfoto’s en de zakelijke aspecten van je business gescheiden te houden, maar toch een persoonlijke band te creëren met je volgers. Bovendien kunnen zij er zelf voor kiezen of ze behoefte hebben aan die Stories, waardoor je ze niet met allerlei ongewenst kiekjes overlaadt.

Wat zijn de voordelen van Instagram Stories?

  • Je kunt zien hoeveel personen en wie je Story hebben gezien, zodat jij je toekomstige Stories daarop kunt aanpassen;
  • Je kunt dingen uitproberen zonder meteen je huidige groep volgers kwijt te raken als het niet succesvol blijkt te zijn;
  • Nu het nog redelijk nieuw is, is een mooie manier om aandacht te trekken aangezien je profiel met rode rand bovenin het account van gebruikers die je volgen, wordt weergegeven;
  • Je kunt jezelf onderscheiden van je concurrenten door echte unieke foto’s te publiceren en je creativiteit erop los te laten met behulp van de emoji’s, tekst, brushes en de filters;
  • Je kunt foto’s uit je galerij van je telefoon kiezen die maximaal 24 uur geleden gemaakt zijn, waardoor je ze niet meteen hoeft te delen als dat even niet uitkomt;
  • Is je creatie een succes in Stories? Dan kun je deze post ook overzetten op je echte timeline.

En wat zijn de nadelen?

Wie nu Googelt op ‘nadelen Instagram Stories’ zal weinig resultaten tegenkomen. Dat is niet gek, de functionaliteit is immers pas net gelanceerd. Ook is er veel commentaar op het feit dat Instagram Snapchat heeft nageaapt. Of het medium hierdoor ook echt gebruikers gaat verliezen, moet de tijd uitwijzen.

Hoe kun je Instagram Stories gebruiken?

  • Je kunt kortingscodes geven die verdwijnen en zo je volgers dwingen regelmatig jouw updates te checken;
  • Laat zien hoe de voorbereidingen van een evenement of festival verlopen om jouw volgers te stimuleren een kaartje te kopen; 
  • Stel een nieuwe collega voor om je bedrijf een gezicht te geven;
  • Toon je producten op een andere manier als in je webshop om je volgers inspiratie te geven of op te vallen; 
  • Laat zien dat je aan het werk bent. Maak een foto terwijl je een cursus geeft of toon een foto van een stapel ingepakte dozen, iets wat je volgers een kijkje achter de schermen geeft; 
  • Deel interessante weetjes achter je bedrijf, laat de plek zien waar jullie je inspiratie opdoen voor nieuwe producten, maak een foto van een moodboard of plaats een foto van de vrijdagmiddagborrel;
  • Geef een rondleiding in je bedrijf zodat de afstand tussen jou en je volgers kleiner wordt. Wie vindt het nou niet interessant om te weten hoe het product gemaakt wordt of je dienst tot stand komt? 

Waar moet je op letten?

Instagram kan erg waardevol zijn voor je online business en het is leuk om telkens nieuwe en (als het even kan) creatieve updates te plaatsen. Houd echter ook rekening met het feit dat het inrichten van zo’n account en het plaatsen van updates, veel tijd in beslag neemt. Bovendien moet je ervoor waken niet zomaar lukraak te gaan posten, maar moet je weten hoe je nuttige posts publiceert.

Maak je al gebruik van Instagram voor je bedrijf? Dan is de overstap naar Stories niet groot. Uiteraard is het evengoed belangrijk te weten waaraan je begint. Zo is het zaak niet dezelfde posts ook op Snapchat of ander media te delen, elk medium is anders. Heb je behoefte aan hulp of wil je weten of Instagram Stories geschikt is voor jouw online business? Laat het me weten! 

 

UPDATE 31-8: De komende dagen wordt er een functie uitgerold die het mogelijk maakt je normale account om te zetten naar een zakelijk account. Daarmee kun je statistieken inzien, zoals hoe vaak je bericht is bekeken, maar ook informatie over je volgers. Hoe laat zijn ze online geweest? Waar komen ze vandaan? Daarnaast kun je met deze nieuwe functie een contactbutton toevoegen aan je account en heel makkelijk promoties aanzetten vanuit de app. 

Volgende week: Snapchat Stories

Alweer het laatste deel van dit drieluik over de nieuwe ontwikkelingen in social medialand. Wat is het verschil tussen Instagram Stories en Snapchat Stories? Ik ga dieper in op de verschillen, maar ook de overeenkomsten. Bovendien laat ik je zien wanneer dit medium geschikt voor je is en hoe je het zakelijk gezien kunt inzetten. Houd ook onze Facebookpagina in de gaten voor meer interessante updates! 

Gerelateerde blogs

Main Image

Tweets versturen is al lang niet meer wat het geweest is. Check deze updates en hoe j…

Hoe Snapchat Stories zelfs een museum hip kan maken

Main Image

Snapchat Stories is een ideaal middel om voor meer engagement te zorgen. Bekijk de ha…