Je kan er niet meer omheen: Google gaat de responsive website belonen

Waarom je vandaag iets aan je ‘mobile-friendliness’ moet doen

Google heeft aangekondigd dat de ‘mobile-friendliness’ van websites vanaf 21 april zwaarder gaat wegen als ranking factor. Dit komt natuurlijk mede vanwege de enorme toename van mobile search die voorlopig nog wel even zal aanhouden. Hierdoor is de vraag naar de responsive website hoog. Met het nieuwe Google-label voor mobiel vriendelijke websites is het niet lang een ‘nice to have’, maar noodzakelijk om succesvol te worden en te blijven op het internet.

Responsive website

Omdat de smartphone en tablet steeds meer gebruikt worden speelt dit een belangrijke rol in het consumenten gedrag. Belangrijk is dat deze verandering invloed heeft op de mobiele zoekresultaten. Na april wordt verwacht dat we een verandering te zien krijgen in de mobiele zoekresultaten. Dit houdt in dat Google websites met de betere mobile user-experience hoger zal gaan plaatsen in de (mobiele) zoekresultaten. Het is eigenlijk heel logisch dat Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven. Daar zijn meerdere redenen voor te noemen, namelijk:

  1. Meer zoekacties op mobiele apparaten dan via desktop.
  2. Mobiel heeft een cruciale rol in het consumentengedrag.
  3. Google krijgt de schuld van slechte mobiele sites.

Dit zal de gebruikservaring alleen maar ten goed komen; niet langer meer geïrriteerd raken wanneer je weer eens op een website terecht komt die niet mobielvriendelijk is. Mede daarom is de kans groot dat Google het ‘mobile friendly’ label in de nabije toekomst ook daadwerkelijk in gaat zetten als ranking factor om hoog in Google te komen.

De verwachting is dat de resultaten die je krijgt in Google wanneer je een zoekopdracht doet steeds meer afhankelijk worden van het apparaat waarmee je de zoekopdracht doet. Met andere woorden, wanneer je via een smartphone in Google zoekt zal je andere resultaten te zien krijgen dan wanneer je op een desktop precies dezelfde zoekopdracht uitvoert.

Checken

Met het doorvoeren van het label ‘voor mobiel’ gaf Google al aan welke websites volgens de Google criteria mobielvriendelijk zijn. Of een website mobielvriendelijk is volgens de Google criteria kan je zelf ook testen via Google Developers mobielvriendelijke test.

De test geeft je vervolgens twee uitslagen:

  1. Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk.
  2. Niet mobielvriendelijk.

Indien je website als niet mobielvriendelijk wordt gezien, geeft Google je ook een aantal verbeterpunten aan.

Countdown

Heb je nou een negatieve uitslag gekregen en heb je hulp nodig bij het (om)bouwen van je website naar een responsive websdesign? Wij nemen je dit werk graag uit handen, zodat je klaar bent wanneer Google besluit om het ‘mobile friendly’ label als SEO ranking factor mee te laten tellen in de waardering van je website.

Belangrijke punten die Isatis Online Results voor je oppakt binnen dit traject en volgens de criteria die Google hanteert:

  • Voorkomen van het gebruik van software die niet gangbaar is voor mobiele gebruikers zoals Flash.
  • Zorgen dat teksten leesbaar zijn zonder dat je hoeft in te zoomen.
  • Zorgen dat je niet horizontaal hoeft te scrollen, content moet ineens goed zichtbaar zijn.
  • Zorgen voor genoeg ruimte tussen knoppen en links, zodat ze eenvoudig aangeklikt kunnen worden.

Wil je meer informatie over een nieuwe mobiele website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Neem gerust contact met ons op!