Maak een afspraak

Waarom is de look & feel van je website belangrijk?

1 november 2017 Gideon Veldhuis

Als designer ben ik dagelijks bezig met het ontwerpen van diverse websites voor klanten. Iedere klant is anders, heeft zijn eigen wensen en diverse doelgroepen die hij wil targeten. Om de boodschap van de klant op de juiste manier over te brengen op zijn doelgroep, is het mijn taak om te zorgen dat de doelgroep zich verbonden voelt met de ontwerpen die ik realiseer. Wanneer de doelgroep zich verbonden voelt met het uiteindelijke ontwerp, bestaat er een grotere kans dat de klant zijn doelen realiseert. Maar wat zorgt ervoor dat een gebruiker zich aangesproken voelt door een ontwerp, gevoelens ervaart en hierdoor langer op de website blijft? Komt het door de mooie visuals, de pakkende content of is er meer aan de hand? In dit blog ga ik hier dieper op in.

Emoties uitlokken met je website

Een website is meer dan een ‘mooi’ ontwerp met pakkende content. Wanneer gebruikers naar je website komen, ervaren ze verschillende emoties. Waar een kunstenaar door middel van kunst of een filmregisseur door middel van film ervoor kan zorgen dat men verschillende emoties ervaart, is het ook bij het ontwerpen van websites mogelijk om emoties uit te lokken en te zorgen voor verbintenis. Waar is dit goed voor vraag je je misschien af? Het belangrijkste doel van een website is toch het doen van een aankoop of het vinden van informatie?

Het belang van kleur en typografie

De look en feel van je website is belangrijk omdat het je website karakter geeft. Zelfs voordat je gebruiker je content begint te lezen kan de uitstraling van een website de interesse van een gebruiker wekken. Dit kan leiden tot een sterkere merkbeleving, langere bezoekersduur, meer terugkerende gebruikers, verhoogde click through rates en natuurlijk meer conversie. Hieronder vat ik twee ontwerpprincipes samen die er toe kunnen leiden dat een gebruiker een bepaald gevoel ervaart bij het zien van je website. Deze principes zijn: kleur en typografie.

De rol van kleur op je website

Kleuren spelen een grote rol bij de keuzes die we maken en de gevoelens die wij ergens bij ervaren. Iedere kleur kan een bepaald psychologisch effect voortbrengen. Zo kunnen kleuren niet alleen bepaalde gevoelens oproepen, ze kunnen ook je gedrag beïnvloeden. Een aantal voorbeelden van emoties zijn waar te nemen in de illustratie hieronder, gebaseerd op het Wheel of Emotions model van Robert Plutchik.

Robert Plutchik's Wheel of Emotions

Warme kleuren

Warme kleuren zoals geel, oranje en rood werken verzachtend. Deze kleuren komen warm over, geven je energie en een gevoel van creativiteit. Warme kleuren kunnen ook negatieve gevoelens oproepen. Ze kunnen bijvoorbeeld zorgen voor boosheid en stress. Of zelfs een gevoel van honger oproepen! Om deze reden passen veel restaurants de kleur rood toe in hun huisstijl en interieur omdat je hierdoor sneller of meer eten bestelt.

Koele kleuren

Ook koele kleuren zoals blauw, groen en paars spelen in op je gevoel. Koele kleuren geven het gevoel van frisheid en kalmte. Ook zorgen ze voor een uitnodigend gevoel en stralen ze professionaliteit uit. Daarom gebruiken veel grote bedrijven en overheden koele kleuren in hun huisstijl. Ook koele kleuren kunnen leiden tot negatieve gevoelens. Zo kunnen ze als koud en onvriendelijk worden ervaren.

Balans in kleurgebruik

Bij het toepassen van kleuren geldt: zorg voor een goede balans. Te veel kleur zal sneller als te druk worden ervaren en je gebruiker afschrikken. Een neutrale kleur zoals wit kan al zorgen voor meer rust. Dit is voornamelijk belangrijk bij websites waar de gebruiker zich moet focussen op de content. Hier is het belangrijk dat de gebruiker zo min mogelijk afleiding ervaart. Maar ook aan teveel wit gebruik kleven nadelen. Zo worden websites met veel wit sneller als plat en saai ervaren. Zorg in dit geval voor een goede balans tussen kleuren, afbeeldingen, typografie en je lay-out om je website visueel interessant te houden. Grijs wordt vaak geassocieerd met modern en zuiver, maar kan ook koud en onaantrekkelijk overkomen. Als laatst wordt de kleur zwart vaak geassocieerd met professionaliteit en luxe. Maar zwart kan ook als overweldigend en simpel worden ervaren. Zoals je kunt lezen is de kleurkeuze van je site niet zwart-wit (PUN INTENDED). Denk hier goed over na, laat je adviseren en neem er de tijd voor.

De rol van Typografie op je website

Typografie is net als kleur een belangrijk onderdeel van een website. De keuze van een goed lettertype maakt al snel het verschil uit tussen een ‘slecht’ en een ‘goed’ ontwerp. Het heeft een grote invloed op de stijl, karakter, maar ook de psychologische beleving van een website. Wanneer je via je website een emotionele connectie wilt realiseren tussen jou en je doelgroep, is het eerst van belang om meer te weten te komen over de psychologie achter typografie. Lettertypes zijn te verdelen in verschillende ‘families’: Serif, Sans serif, Script, Modern en Display. Hieronder leg ik het verschil uit tussen al deze ‘families’.

Serif

Serif lettertypes geven een gevoel van betrouwbaarheid. Ze hebben vaak een klassieke, traditionele, comfortabele en respectabele uitstraling.

Sans serif

Gebruikers ervaren Sans serif lettertypes als schoon en simplistisch, op een moderne manier. Sans serif fonts worden vaak gebruikt in digitale ontwerpen. Ze krijgen hierdoor een reputatie hedendaags en modern te zijn. Het lettertype is straight to the point omdat het zich niet verbergt achter sierelementen. 

Script

Script lettertypen (voornamelijk handgeschreven lettertypen) geven een gevoel van elegantie, creativiteit en hartelijkheid. Script lettertypen worden vaak gebruikt in uitdrukkingen van affectie. Hierdoor ervaren gebruikers deze lettertypen als persoonlijk en oprecht.

Modern

Moderne fonts zijn erg populair in dit digitale tijdperk. Ze weerspiegelen niet alleen het hier en nu, maar ook de toekomst door de futuristische (sciencefiction) look van het lettertypen. Modern lettertype is sterk, stijlvol, chique en progressief.

Display

Display lettertypes zijn lettertypes die niet vallen onder de bovengenoemde lettertypen. Ze hebben een unieke uitstraling waarmee specifieke doelgroepen worden aangesproken. Display fonts worden vaak gebruikt met het doel om vriendelijk, amuserend, expressief en uniek te zijn en om de aandacht van mensen te grijpen.

 

Website voor kinderen (www.nickelodeon.com)

Voorbeeld zakelijke website (www.uwv.nl)

Kleur- en typografiegebruik in het wild

Dus hoe zorg je ervoor dat een gebruiker zich verbonden voelt met je website en emoties ervaart? Dit komt door de algemene stijl, die grotendeels bepaald wordt door je kleur- en typografiekeuze. Wil je een zakelijke doelgroep aanspreken? Kies dan voor een ontwerp dat rust uitstraalt. Dit kan je doen door te kiezen voor een Sans serif lettertype (leesbaarheid) en een blauwe kleur (zakelijk en professionele uitstraling). Wil je met je website kinderen enthousiasmeren? Kies dan voor een Display lettertype (speels en interessant) in combinatie met diverse felle kleuren (druk met een grotere focus op afbeeldingen). Zorg dat je ontwerp goed aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Hierdoor zal de bezoeker vanzelf langer op je website blijven.

Meer weten?

Kan je website wel een nieuw design gebruiken, maar vind je het lastig om te bepalen welke kleuren en lettertypen je moet gebruiken? Neem gerust contact met mij op. Ik denk graag met je mee zodat je een website hebt die je doelgroep aanspreekt en die beter converteert.

Gerelateerde blogs

De kracht van visuals en conversie-optimalisatie

Main Image

Conversie-optimalisatie wordt inmiddels als enorm belangrijk gezien. Zowel aan klant-…

Je kan er niet meer omheen: Google gaat de responsive website belonen

Main Image

Google heeft aangekondigd dat de ‘mobile-friendliness’ van websites vanaf 21 april zw…