Hoe draagt microcopy bij aan je conversieratio?

Microcopy zijn alle korte teksten die een bezoeker helpen bij een taak. Microcopy in buttons zet aan tot actie, microcopy bij buttons neemt twijfel weg, een foutmelding is begeleidende microcopy. Al die kleine stukjes content zie je overal en vergemakkelijken de gebruikerservaring. Omdat het ten goede komt van de gebruikerservaring, komt het ook ten goede aan de hoeveelheid converterende bezoekers. Maak jij al optimaal gebruik van microcopy?

Microcopy is de underdog in het optimalisatieproces

De beste microcopy is onzichtbaar, waardoor de underdogpositie niet eens zo gek is. Microcopy moet zo vanzelfsprekend zijn dat bezoekers niet na hoeven te denken over de woorden die er staan, maar wel weten wat ze moeten doen na het lezen ervan. Die kleine woorden hebben dus een grote doeltreffendheid die je niet moet vergeten in het optimalisatieproces.

Hoe effectief is micropy?

In een webshop kunnen veel drempels zijn waar een gebruiker overheen moet voordat conversie plaatsvindt. Drempels als een account aanmaken, contactgegevens invullen of navigeren binnen een webshop. Er zijn verschillende reden waarom gebruikers afhaken. Met goed geschreven microcopy kun je twijfel wegnemen én verleiden. Dit kan onzekere klanten net de boost geven die nodig is om tot actie over te gaan.

Start met A/B testen

De effectiviteit van microcopy kun je goed achterhalen met A/B testing. Hieruit blijkt het beste in hoeverre de aanpassing of toevoeging van microcopy zorgt voor een hogere conversie. Een veelgebruikt voorbeeld is een A/B test van het bedrijf Veaam. Dankzij een CTA aanpassing van ‘Request a quote’ naar ‘Request pricing’, schoot de conversie met 161,66% omhoog. Puur omdat de gebruikers deze term beter begrepen.

Transavia zorgde voor meer zekerheid (en dus een uplift van 2,11% in conversie) met de toevoeging van Tripadvisor beoordelingen microcopy bij vluchten. Uit een A/B test met de Fast Track security microcopy, bleek dat de optie waarbij werd ingespeeld op het voordeel van de dienst, zorgde voor een conversie van + 32,3%.

Microcopy | IOR | Hoe Transavia met microcopy een uplift van 32,2% wist te realiseren

5 tips voor goede microcopy

Als je het conversieratio van jouw webshop ook wilt verbeteren, begin dan met microcopy aan de hand van de onderstaande tips:

  • Houd het kort
    Het zit al in de naam, microcopy. Onthoud de termen kort, krachtig, to-the-point en onopvallend. Zoals we al eerder aangeven, de beste microcopy is onzichtbaar!
  • Ken je doelgroep
    Als je weet hoe bezoekers praten en wat hen bezighoudt, wordt schrijven een stuk makkelijker. Houd in je hoofd dat je voor hen schrijft, niet voor jezelf.
  • Wees duidelijk
    Laat met je microcopy geen ruimte over voor nieuwe vragen, maar ga voor klaarheldere content. Kijk dus uit met vakjargon en dubbelzinnigheden die onduidelijkheden en twijfel kunnen oproepen.
  • Origineel zijn mag, op de juiste plekken
    Woorden als ‘opslaan’ en ‘volgende’ in CTA’s zijn niet origineel, maar wel woorden die men verwacht. Originaliteit is prima, maar bewaar dit bijvoorbeeld voor een bedankpagina of foutmelding.
  • Tone of voice
    Ga je voor een CTA in gebiedende wijs? Moeten foutmeldingen in de u of jij vorm? Moet je branding toepassen? Voor alle content die geschreven wordt geldt: de tone of voice belangrijk.

5 voorbeelden van goede microcopy

Je bent natuurlijk op een punt gekomen dat je graag wilt weten waar goede microcopy aan moet voldoen. Hieronder volgen een aantal tips, richtlijnen en voorbeelden die je kunnen helpen bij het creëren van je eigen microcopy.

Voorbeeld 1: CoolBlue

De copy is kort, origineel op de juiste plekken en geschreven in de typerende CoolBlue stijl. CoolBlue biedt hielp door je niet te laten twijfelen over de lengte van het wachtwoord . Verder kun je ook registreren via Facebook. Dit is iets waar bezoekers huiverig voor zijn. CoolBlue speelt hier sterk op in en neemt een belangrijke twijfel weg.

Microcopy | IOR | CoolBlue formulier

Voorbeeld 2: Mailchimp

CoolBlue doet niet zo moeilijk met wachtwoorden, maar als je dit wel doet, zorg dan dat je de gebruiker bij de hand neemt. Dit doet Mailchimp bij de signup pagina. Onder het invulveld staat precies waaraan het wachtwoord moet voldoen. Op het moment dat je dit toevoegt wordt de voorwaarde lichtgrijs. Een mooie mix van usability en microcopy.

Microcopy | IOR | Mailchimp wachtwoord kiezen

Voorbeeld 3: Bookings

De microcopy van Bookings heeft een duidelijke ‘FOMO’ of ‘Fear Of Missing Out’ insteek. Er is namelijk nog 1 persoon die deze kamer bekijkt én er is nog maar 1 kamer over. Bookings wil dat je klikt op de button en de laatst beschikbare kamer boekt. Alle microcopy is hierop aangepast.

Microcopy | IOR | Een kamer boeken op Bookings

Voorbeeld 4: Grammarly

Een klein maar fijn voorbeeld. Op de homepage zie je direct onderstaande button. Door het toevoegen van de microcopy ‘It’s free’ stellen ze de gebruiker gerust én overtuigen ze de gebruiker om daarom Grammarly toe te voegen. De sterrenbeoordeling geeft net dat extra zetje.

Microcopy | IOR | De Grammarly add-on toevoegen aan Chrome

Voorbeeld 5: Yelp

Over sterrenbeoordelingen gesproken. Yelp laat je op een grappige manier precies weten waar elke ster voor staat, zo hoef je nooit meer te twijfelen over welke ster past bij jouw ervaring.

Microcopy | IOR | Yelp sterrenbeoordeling

 

Zoals je hebt kunnen lezen kan microcopy bijdragen een een verhoogd conversieratio op jouw webshop. Wil jij dit ook? Neem dan contact met ons op.


Neem gerust contact met ons op!