Maak een afspraak

Wil je de reden weten waarom zo weinig mensen je blogs lezen?

4 november 2016 Nina Gajic

Het feit dat je je op deze pagina bevindt, betekent waarschijnlijk dat je regelmatig, met veel of misschien ook wel met minder liefde blogs schrijft. Je krijgt er echter niet datgene voor terug waar je op hoopte, namelijk respons naar aanleiding van je blogs. Het lijkt erop dat weinig mensen je blogs lezen. Je bent benieuwd wat je kan doen zodat die stroom enthousiaste lezers groeit.

Het begint allemaal met liefde

Allereerst: stop je er niet voldoende 'liefde' in? Breng daar dan verandering in! Wil je dat je blogs gelezen worden, dan moet je er ook de nodige aandacht aan besteden. Is het schrijven van blogs niet echt jouw ding, dan kun je het natuurlijk ook uitbesteden. Ik ken nog wel iemand ;).

Is bloggen je echter op het lijf geschreven? Dan is de kans groot dat je titels de boosdoener zijn. Daarom hier enkele tips voor pakkende titels. Je zult zien dat die interactie met je doelgroep vanzelf volgt als je ze maar weet te triggeren. Natuurlijk kunnen er nog andere redenen zijn dan saaie titels waarom je blogs niet gelezen worden, maar deze redenen bewaar ik voor een andere keer.

1. Prangende vraag

Check de titel van dit blog eens! Valt je iets op?
Ik heb ervoor gekozen om de titel van dit blog in de vraagvorm te formuleren. Persoonlijk vind ik dit gelijk ook een van de moeilijkste soorten titels om te formuleren. Je wilt namelijk niet een vraag stellen waar mensen niet per se een antwoord op willen en dus niet verder lezen. Stel daarom een vraag die direct de kern van het probleem van je lezers raakt en waarvan je vrijwel zeker weet dat ze daar het antwoord op willen hebben.
Misschien dat je ook nog iets anders aan de titel van dit blog is opgevallen. Door je persoonlijk aan te spreken, hoop ik dat je nog sneller getriggerd wordt om de blog verder te lezen.

2. Lijstjes, we zijn er gek op

Ze geven ons houvast, zijn voorspelbaar en maken het makkelijk voor ons om dingen te onthouden. Speel dan ook in op deze voorliefde voor lijstjes en gebruik ze in je blogtitels. Ze zijn misschien cliché, maar ze werken wel. Uit onderzoek is gebleken dat titels met een cijfer (dus: 11 manier om… i.p.v. Elf manier om…) eerder in het oog springen en dat mensen sneller geneigd zijn om te klikken en verder te lezen. Nog een interessant feitje over cijfers in titels: gebruik het liefst oneven getallen. Ons brein lijkt namelijk meer overtuigd te zijn van lijstjes met oneven nummers dan lijstjes met even nummers. Doe er dus je voordeel mee!

3. Beroep je op een ‘autoriteit’

Kun je je in de titel van je blog beroepen op een bepaalde autoriteit of bekend persoon? Maak er dan gebruik van. Als er onderzoek naar is gedaan dan kun je er niet omheen of als Kim Kardashian het doet, dan moet het wel succesvol zijn, toch? ;) 

Hieronder twee voorbeelden:

  • Onderzoek van universiteit X wijst uit waarom een 6-urige werkdag productiever is
  • 3 gouden regels van Kim Kardashian voor die perfecte Instagram feed

4. Belofte maakt schuld

Zet een aantrekkelijke belofte in je titel. Je zult zien dat je blogs een stuk meer gelezen worden als er wat te halen valt. Zorg inderdaad ook wel dat er daadwerkelijk iets te halen valt uit je blog.

  • Geef me 5 minuten en ik vertel je hoe je een succesvol blog schrijft
  • Met deze 7 workout geheimen, verlies je tot 5 kilo in 4 weken

In het tweede voorbeeld zit overigens nog een andere trick verwerkt. Weet jij wat het is?

5. Social proof is the best proof

Tegenwoordig is social proof onmisbaar op je site. Denk aan teksten als X tevreden klanten gingen je voor of Mensen die product X kochten, vonden dit product ook interessant. We laten ons graag overtuigen door anderen. Bekijk het voorbeeldje hieronder.

  • 90% van onze klanten zegt baat te hebben bij deze slaaptips

Dit waren ze voor deze keer, mijn tips voor pakkende titels. Uiteraard zijn er nog veel meer manieren om een killer titel te creëren. Laat ons weten welke tricks jij gebruikt. En blijf je het maar moeilijk vinden om met die dikke titels op de proppen te komen? Dan mag je me altijd een mailtje sturen. 

Gerelateerde blogs

Zes contentvalkuilen die je kunt vermijden

Main Image

'Content creëren doe je in je eentje' is een veelgemaakte fout wat betreft content ma…

Main Image

Mobiel is leidend en video's zijn onmisbaar. Wat zijn de contentmarketing trends voor…