Maak een afspraak

Nieuwe advertentie-extensie voor AdWords: de prijs-extensie

26 juli 2016 Ido Vunderink

Je AdWords-advertentie twee keer zo groot maken zodat hij beter opvalt in Google? Het kan met de nieuwe prijs-extensie. Google is namelijk bezig met het uitrollen van nieuwe manieren voor adverteerders om hun producten en diensten aan te prijzen, waaronder met deze nieuwe extensie voor tekstadvertenties in AdWords. Kwamen in mijn vorige twee blogs al de soorten advertentie-extensies voorbij en hoe en wanneer je deze het best in kunt zetten, in dit blog zal ik je alles vertellen over de prijs-extensie en hoe je deze kunt gebruiken.

Wat is de prijs-extensie en hoe werkt deze?

Prijs-extensies tonen een lijst met producten of diensten met prijzen onder de tekstadvertentie, zodat jij je advertentie flink kunt uitbreiden. Hierdoor claim je je zogenaamde real estate: het ‘uitbouwen’ van je advertentie met extra informatie (extensies), zodat deze fysiek groot en opvallend wordt. Iedereen wil uiteraard dat zijn/haar advertentie ertussenuit springt! Zoals je in het onderstaande voorbeeld kunt zien, is de advertentie met prijs-extensie geheel beeldvullend. Hoe dominant wil je zijn?

 

Advertentie kapsalon met prijs-extensie

 

Waar vind ik de prijs-extensie?

Je vindt de prijs-extensie in het dropdown menu onder de tab “Advertentie-extensies” in je Google AdWords account. Prijs-extensies kunnen op account-, campagne- en advertentiegroepniveau worden ingesteld. Bovendien dien je minimaal drie prijs-extensies (en maximaal acht) aan te maken, voordat deze bij je advertentie worden vertoond. Wanneer je een nieuwe prijs-extensie aanmaakt, hoor je een aantal velden in te vullen, waaronder de taal, het type prijsextensie, valuta en een prijsbepaler.

Overzicht AdWords-velden om Prijs-extensie aan te maken

 

Taal

De taal bepaalt in welke opmaak de prijsinformatie wordt getoond, bijvoorbeeld dd/mm/yy of mm/dd/yy. Op dit moment is alleen Engels beschikbaar als taal, maar Google geeft aan dat andere talen in de toekomst zullen worden toegevoegd.

Type prijs-extensie

Vervolgens kun je, afhankelijk van wat je aanbiedt, kiezen uit negen typen prijs-extensies, waaronder merken, gebeurtenissen, locaties, buurten, productcategorieën, productrangordes, diensten, dienstcategorieën of dienstrangordes.

Valuta

Verder dien je bij het veld ‘Valuta’ je munteenheid te selecteren. Je kunt op dit moment kiezen uit zes munteenheden: de Euro (EUR), de Amerikaanse dollar (USD), Australische dollar (AUD), Canadese dollar (CAD), de Britse pond (GBP) en de Nieuw Zeelandse dollar (NZD).

Prijsbepaler

Daarnaast kun je er nog voor kiezen om een optionele prijsbepaler “From” of “Up to” toe te voegen, maar je kunt er ook voor kiezen om geen prijsbepaler toe te voegen en enkel de prijzen te tonen.

Items

De items zijn de teksten die mensen in je prijs-extensie te zien krijgen. Deze bestaan uit een koptekst en een beschrijving. Beide regels mogen maximaal 25 karakters lang zijn. Zoals eerder al aangegeven, kun je tot maar liefst 8 rijen aan items toevoegen.

Planning

Wanneer je de prijs-extensies hebt aangemaakt, komen deze standaard in aanmerking voor weergave bij een advertentie wanneer ze zijn goedgekeurd volgens het beleid van Google. Je kunt er echter voor kiezen om specifieke begin- en einddatums in te voeren, wanneer je bijvoorbeeld een tijdelijke promotiecampagne voert. Daarnaast kun je eventueel een geavanceerde planning maken op welke dagen van de week en/of tijdstippen van de dag de prijs-extensies bij je advertentie worden getoond. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een autowasstraat die iedere doordeweekse ochtend happy hour met verlaagde prijzen aanbiedt.

Wanneer worden prijs-extensies getoond?

Zoals ik in het begin van dit blog aangaf, is Google nog bezig met het uitrollen van de prijs-extensie. Daarom zijn prijs-extensies voor nu alleen nog maar beschikbaar in het Engels en op mobiele apparaten. Daarnaast is het goed om te weten dat alleen de bovenste topadvertentie (op positie 1) in aanmerking komt voor prijs-extensies. Deze exclusiviteit plus een beeldvullende (mobiele) advertentie zullen de concurrentie op positie 1 doen opdrijven, waardoor ik verwacht dat het gebruik van de prijs-extensie erg populair kan worden. Een nummer 1-advertentie die het merendeel van een mobiel scherm in beslag neemt springt er flink bovenuit. Een dergelijke advertentie zal, in combinatie met concurrerende prijzen in de extensie, een grote kans hebben om de click-through-rate (CTR) flink te verhogen.”.

Conclusie

De prijs-extensie heeft het potentieel om een populaire extensie te worden voor zowel webshops als voor dienstverlenende bedrijven. Adverteerders hebben met een topadvertentie sowieso hun positie al mee, maar kunnen met de prijs-extensie het formaat van hun tekstadvertentie ook nog eens aanzienlijk vergroten en concurrerende prijzen tonen. Hoewel prijs-extensies op dit moment alleen nog voor mobiele apparaten beschikbaar zijn, is het afwachten totdat Google deze ook bij desktop tekstadvertenties gaat weergeven. Dit is niet zeker, maar de kans is zeer groot. Zeker nu we binnenkort ook weer aparte bodaanpassingen voor desktop, tablets en smartphones kunnen gaan instellen.

 

Naast de prijs-extensie is Google ook bezig met het uitrollen van andere updates voor AdWords, waaronder een nieuw soort tekstadvertentie: expanded text ads. In mijn andere blog van deze week lees je meer over deze nieuwe, uitgebreide tekstadvertentie!

Gerelateerde blogs

Adverteren op eigen merknaam

Main Image

Adverteren op eigen merknaam met AdWords waarmee je al op nummer 1 staat is dom! Deze…

Die advertentie blijft mij achtervolgen

Main Image

Die advertentie achtervolgt mij. Het gevoel dat precies dat ene product jou achtervol…