SEO en een nieuwe website. Hoe druk moet je je erom maken?

Waarom Transavia faalde en hoe jij niet dezelfde vergissing maakt

Je denkt er over na een nieuwe website te ontwikkelen of misschien zit je op dit moment zelfs al in het proces. Bij de ontwikkeling van een nieuwe site is het ook belangrijk om aandacht te schenken aan SEO. De afgelopen jaren hebben verschillende organisaties de fout gemaakt om SEO te onderschatten. Een bekend voorbeeld hiervan is de onlangs vernieuwde site van Transavia. Hun nieuwe website bleek na de lancering niet langer vindbaar via Google en dat kost geld en conversies! Hoe kan jij dit voorkomen?

404-pagina niet gevonden

Je huidige website is vast al enkele jaren online en hierdoor heeft deze website vast ook al sterke posities behaald binnen Google. Misschien zijn deze posities behaald doordat je in het verleden al eens een zoekmachine optimalisatie hebt laten uitvoeren. Door de sterke positie van je bestaande website komen er nu regelmatig bezoekers via de zoekresultaten in Google naar je website. En dat moet zo blijven!

Google heeft de URL’s van je oude website geïndexeerd, maar bij een nieuwe website die online gaat kan het zijn dat bezoekers uitkomen op bijvoorbeeld een 404-pagina (pagina niet gevonden) omdat de URL’s veranderen. Als dit niet correct bij Google wordt aangegeven, is de kans groot dat je bezoekersaantallen aanzienlijk verminderen, omdat je hierdoor je goede posities kwijtraakt. Want als je URL’s veranderen van naam en zodoende niet meer bestaan kan Google je (potentiële) bezoekers er ook niet meer afleveren.

Redirecten

Om dit te voorkomen moet je bij je nieuwe website er voor zorgen dat dezelfde URL’s toegepast worden met dezelfde of soortgelijke content als je oude website. Dit wordt bij Google aangegeven door gebruik te maken van een permanente 301 server redirect. Het redirecten is belangrijk voor een tweetal zaken:

    1. Traffic (bezoekers) moeten naar de nieuwe locatie geredirect worden, zo krijgen bezoekers van je website geen foutpagina (de 404-pagina) te zien.
    2. Alle historie en de linkwaarde zullen verplaatst moeten worden naar een nieuwe locatie.

Een 301 redirect zorgt er voor dat Google het oude resultaat verwijdert en direct vervangt door de nieuwe pagina en zo behoud jij je gewenste positie!

Monitoring

De eerste weken na de lancering moet je alles intensief monitoren. Dit gebeurt door de periode nadat je nieuwe website online staat de posities en het organische verkeer in de gaten te houden in Google Analytics. Mocht er een daling in je traffic zijn en blijft deze ook aanhouden, dan moet je nogmaals al je redirects controleren.


Neem gerust contact met ons op!