Maak een afspraak

Branding

Een brand is een naam, boodschap, design of logo dat jouw product onderscheidend maakt. Branding heeft te maken met het in de markt zetten hiervan. Elke brand heeft een eigen identiteit. Door middel van beeld en geschreven content, communiceer je jouw identiteit naar je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat jouw doelgroep precies weet waarvoor hij bij jou terechtkan en dat leidt tot een hogere conversie. Het gaat er niet alleen om dát je je boodschap uitdraagt, maar vooral om hóe je dat doet. Om te beginnen is het goed te weten wat die boodschap kan zijn:

  • De tagline zegt iets over het bedrijf zelf, bijvoorbeeld Energieleveranciers.nl: de onafhankelijke energievergelijker sinds 2004.
  • De pay-off doet een belofte aan de klant, bijvoorbeeld Subway: eat fresh.
  • Een slogan hangt vaak samen met een actie of campagne, bijvoorbeeld, Coca Cola: You can’t beat the feeling.

Branding, hoe moet dat?

Om jouw boodschap goed te kunnen overbrengen naar de consument, moet je weten waarvoor je staat en wat je graag wil vertellen. Enkele vragen die je jezelf kunt afvragen om te bepalen of jouw verhaal goed bij je doelgroep aankomt, zijn: Weet de consument precies waarvoor hij terechtkan bij jouw bedrijf? Speel je in op de juiste emotie bij je doelgroep? En kan jouw tagline/pay-off/slogan alleen maar voor jouw product/dienst/bedrijf gebruikt worden? Een goed merk met een onderscheidende boodschap heeft onder meer de volgende kenmerken:

  • Er is één duidelijke boodschap.
  • Je merk past bij je doelgroep.
  • Je merk speelt in op het gevoel van je doelgroep en brengt een associatie teweeg.
  • Consumenten worden gemotiveerd jouw producten te kopen of van jouw dienst gebruik te maken.
  • Je klanten worden loyaal aan jouw product.
  • Je merk/logo/boodschap is al in één oogwenk te herkennen.
  • Het logo verandert niet mee met elke trend, maar overstijgt ze en is authentiek.

Bedenk een unieke boodschap waarmee jij jezelf onderscheidt van andere bedrijven. Deze is onderdeel van branding en het is belangrijk dat hij eenzijdig naar buiten wordt gebracht. Zorg er dus voor dat alle communicatiekanalen goed op elkaar zijn afgestemd en overal hetzelfde uitstralen. Door je boodschap via meerdere kanalen kenbaar te maken, zoals op social mediaplatformen en je website, zorg je voor meer merkbekendheid bij je doelgroep. Het doel is dat je klanten direct aan jouw bedrijf denken wanneer ze een oplossing nodig hebben voor hun probleem. 

Wat kan branding voor jou betekenen?

Om je te onderscheiden van de rest, moet je merk iets te vertellen hebben. Dat kan door een gevoel te creëren rondom je merk. Het uitgangspunt daarbij is dat mensen die jouw merk ergens zien terugkomen, meteen denken aan dat gevoel. Door jouw boodschap meerdere malen te communiceren naar je doelgroep, zal deze mét het gevoel, blijven hangen bij je doelgroep. Dat leidt ertoe dat men aan jou zal denken wanneer zich een probleem voordoet waarvoor jouw organisatie een oplossing biedt. Als jouw brand op de goede manier wordt uitgedragen, breidt je je doelgroep uit en trek je meer bezoekers aan. Dat zorgt voor een hogere conversie en dus meer winst. 

Bouw bewust aan je merk met Isatis Online Results

Wil je weten hoe jouw online business een grotere plek in de markt kan veroveren? Branding is een proces waaraan zorgvuldig moet worden gewerkt. Maak een afspraak, dan kunnen we met jou kijken naar hoe we jouw merk goed in de markt kunnen zetten, zodat we ook op langere termijn het beste resultaat bereiken.