Maak een afspraak

Gebruikersonderzoek

Je klanten begrijpen is essentieel om een concurrende service te bieden en een tevreden klantenbestand op te bouwen. Functionaliteit kopieren van andere sites en dat AB-testen kan ook een tijdelijk positief effect geven. Gebruikersonderzoek door onze wetenschappelijk opgeleide UX designers zorgt er echter voor dat je werkelijk het probleem van je klanten snapt en geeft je nieuwe inzichten voor oplossingen die concurrenten missen.

Door middel van interviews, observatie, analyse van analytics-rapporten en vragenlijsten zien we de doelen, emoties en gedrag van jouw klanten. Begrijp je klanten en onderscheid jezelf van de rest.

Zelf onderzoeken of kopiëren?

Onderzoek kost tijd en geld. Dat is ook de reden dat het verleidelijk is om te kopieren van anderen, want die hebben er vast goed over nagedacht. Wat is de meerwaarde van onderzoek terwijl je in dezelfde tijd de functionaliteit van de concurrent al had kunnen implementeren?

 

Gebruikersonderzoek

 

Het eerste probleem met kopiëren is dat anderen er ook niet over hebben nagedacht en weer van een ander kopiëren. Dan is het dus onduidelijk of de oplossing ook daadwerkelijk iets doet voor je doelen. Meestal wordt het effect van nieuwe functionaliteit niet of niet goed gemeten.

Het tweede probleem is dat kopiëren je niets leert over je klanten. Waarom werkt de oplossing wel of niet? Wat moet je veranderen aan de oplossing om je doelen beter te bereiken? Zolang je niet echt weet wat het probleem is, kun je ook geen goede oplossing bedenken.

Het derde probleem is dat het bouwen van gekopieerde functionaliteit ook tijd en geld kost. Minder geld dan wanneer je zelf onderzoek doet maar als het geen effect heeft, is het weggegooid geld.

Het voordeel van eigen onderzoek is dat je de klant leert kennen en een voorloper wordt. Het geinvesteerde geld is een cumulatieve investering in jouw service die zich terugbetaald in onderscheidende services en trouwe klanten.

Gericht onderzoeken

Doordat onderzoek een cumulatieve investering is, kun je kennis over je klanten in stappen verzamelen. Geen gigantisch onderzoek maar kleine onderzoekjes tussendoor. Gericht op een specifiek probleem.

Vallen bijvoorbeeld veel klanten af nadat ze kun winkelwagentje hebben bekeken? Waarom converteren ze niet? Dat kun je gericht onderzoeken met een exit survey en door klanten met contactgegevens te vragen om een belafspraak. Mogelijk dat klanten worden onderbroken en vergeten om het af te maken. Of ze hebben een goedkoper product gevonden bij de concurrent. Of ze gebruiken het winkelmandje als wishlist. Of ze moeten inloggen en weten hun wachtwoord niet meer. Elke verklaring heeft zijn eigen oplossing. Welke moet je kiezen?

Een kort gericht onderzoek geeft je concreet inzicht in het waarom van de klant en welke oplossing het probleem daadwerkelijk aanpakt. Dit zorgt ervoor dat kostbare implementatietijd efficient wordt ingezet met beperkte onderzoekskosten. Telkens weer.

Gebruikersonderzoek loont

Onze wetenschappelijk opgeleide UX-designers bieden je een kostenefficiënt inzicht in problemen en focussen je kostbare implementatietijd op oplossingen die werken. Leid je graag innovatie die resulteert in trouwe klanten? Ontdek dan het ‘waarom’ van je klanten met gebruikersonderzoek.