Maak een afspraak

Gebruikerstesten

Tijdens de eerste gebruikerstest voor de case van Energieleveranciers.nl verrasten de proefpersonen ons met hun interpretatie van de nieuwe resultatenlijst met energieproducten. Zo vond iemand producten voor ‘onbepaalde tijd’ maar niets, want hij wilde nergens aan vastzitten. Nu zijn producten voor ‘onbepaalde tijd’ juist producten die maandelijks opzegbaar zijn en waar je niet aan vast zit. Oeps. Of die opmerking over de knop om twee of meer producten met elkaar te vergelijken: “ik ben toch al aan het vergelijken?”

Gebruikerstesten vertellen je altijd iets nieuws

Een gebruikerstest is een van de meest effectieve methodes om daadwerkelijke problemen met de website aan het licht te brengen. Problemen waar je bezoekers tegenaan lopen.

 

Gebruikerstesten

Kennis maakt blind

Hoe goed je ook nadenkt over een oplossing, het is onmogelijk om echt te begrijpen hoe iemand het ziet die niet jouw kennis heeft. Dit noemen we ook wel the curse of knowledge.

Heb je wel eens een liedje op de tafel getikt en dat anderen tot je verrassing de naam van het liedje maar niet kunnen raden! Het is zo makkelijk! Het probleem is, dat in jouw hoofd je de melodie en instrumenten ook hoort – de anderen horen die melodie niet en horen alleen een onbekend ritmisch getik.

Dit zelfde probleem speelt bij het ontwerpen van websites. Doordat je zelf het design snapt en weet wat erachter zit, kun je slecht inschatten hoe mensen zonder die kennis het design interpreteren.

Botsing met de werkelijkheid

Tijdens een gebruikerstest wordt het design blootgesteld aan gebruikers en zien we waar onze interpretatie werkt en waar het faalt. Wat dit falen nuttig maakt, is dat we kunnen doorvragen en erachter komen wat wel werkt. Iets wat onmogelijk is met bijvoorbeeld Google Analytics.

Denk bijvoorbeeld aan de aversie voor het ‘onbepaalde tijd’ product, terwijl dit precies het soort product was dat de gebruiker zocht. Hoe kom je achter die aversie? Het eerste wat de proefpersoon zei was: “De looptijd van contracten is voor mij belangrijk. Dingen zoals onbepaalde tijd, daar hou ik niet van.” Waren we hier gestopt, dan hadden we allerlei verkeerde conclusies getrokken. Na onze doorvraag vertelde de proefpersoon echter: “Ik betaal liever iets meer en dat ik dan om wat voor een reden dan ook weg kan.” Ofterwel: hij houdt juist wel van onbepaalde tijd, maar interpreteerde het label anders. Een wijze les die een eenvoudige gebruikerstest blootlegde.

Snel en effectief feedback

Gebruikerstesten zijn dus een snelle, effectieve manier om verschillen bloot te leggen hoe de ontwerpers het bedenken en hoe de gebruikers het interpreteren.

Benieuwd naar hoe bezoekers jouw site interpreteren? Onze UX designers geven je graag antwoord met gebruikerstesten!