Maak een afspraak

google gestopt met advertenties aan rechterkant

100% game changer: Google AdWords niet meer zichtbaar aan rechterkant

Afgelopen weekend maakte Google bekend dat ze gaan stoppen met het vertonen van advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten. Het viel al een tijdje op dat Google aan het experimenteren was met vier advertenties boven de organische zoekresultaten in plaats van maximaal drie. Maar nu heeft Google dit ook wereldwijd officieel doorgevoerd. Google zegt dat alleen bij de ‘highly commercial’ zoekopdrachten er vier advertenties vertoond worden en dus niet bij elke zoekopdracht.

De advertenties die normaal gesproken aan de rechterkant werden vertoond, zijn verplaatst onderaan de pagina. De reden dat Google dit doet is naar eigen zeggen om de desktop en mobile search dezelfde gebruikerservaring te geven. De zoekresultatenpagina ziet er dus anders uit en deze verandering heeft waarschijnlijk grote gevolgen voor zowel de organische resultaten als adverteren in AdWords.

 

De gevolgen

  • De organische nummer 1 positie wordt nog verder naar beneden gedrukt door de vierde advertentie. Hierdoor zullen de organische resultaten in Google minder traffic gaan genereren dan voorheen.
  • De concurrentie in AdWords voor de bovenste vier posities wordt groter. De adverteerders die nu onderaan de zoekresultatenpagina staan, zullen merken dat ze minder traffic gaan genereren waardoor zij kunnen besluiten om hun biedingen te verhogen.

 

Wat staat er dan rechts van de zoekresultaten?

Aan de rechterkant staan net zoals voorheen de Google Shopping advertenties. Deze zullen in de toekomst waarschijnlijk meer ruimte gaan innemen. Ook de knowledge graph is nog altijd aan de rechterkant van de zoekresultaten te zien.

 

Meer weten?

In het artikel op Search Engine Land lees je meer over deze verandering. Benieuwd wat de gevolgen voor jouw website en business kunnen zijn en hoe je hiermee om kan gaan? Neem dan gerust contact met ons op. Onze online marketing specialisten kunnen je meer vertellen over deze verandering en denken met je mee.