Maak een afspraak

In een ver verleden keken zoekmachines uitsluitend naar de content op een pagina om te bepalen welke websites op een bepaalde zoekterm naar voren moesten komen. Google bracht hier verandering in door niet alleen naar de content op een pagina te kijken, maar ook naar het aantal links dat naar een pagina verwijst. De achterliggende gedachte was dat er het vaakst gelinkt zou worden naar de populairste en beste pagina’s. Deze gedachte bleek te kloppen. Met het nieuwe algoritme wist Google veel betere zoekresultaten te presenteren dan haar concurrenten. Op basis van de inkomende links bepaalt Google de waarde van een pagina, ook wel pagerank genoemd. 

Niet elke link weegt even zwaar

In de begindagen van Google was het relatief eenvoudig om ‘vals te spelen’ in de organische zoekresultaten. Door talloze waardeloze links te plaatsen naar een specifieke pagina kon je een pagina hoog laten scoren in de organische zoekresultaten. Tegenwoordig zijn dergelijke praktijken niet meer effectief en kunnen ze er in het ergste geval zelfs voor zorgen dat een pagina niet meer wordt vertoond in de zoekresultaten. Google beoordeelt links op basis van talloze factoren om te bepalen of een link relevant is. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de betrouwbaarheid van de pagina waar de link staat en of de content op die pagina wel relevant is in relatie tot de link. Verwijst de website van een bruidszaak bijvoorbeeld naar een website waar auto-onderdelen verkocht worden, dan is de relevantie laag en heeft de backlink minder waarde.

Hoe belangrijk is linkbuilding?

De autoriteit van een pagina is dus van groot belang wanneer een pagina hoog moet scoren in de organische zoekresultaten van Google. Hoe groot deze autoriteit moet zijn om hoog te ranken in zoekmachines hangt van meerdere zaken af zoals:

  • Op welke keywords je wilt gaan ranken (breed of specifiek);
  • De concurrentie op het specifieke keyword (monopolie of volkomen concurrentie);
  • De omvang van de website/webshop.

Inschatting door Isatis Online Results

Isatis Online Results heeft ruime ervaring met linkbuilding voor klanten in allerlei branches met zowel kleine als grote budgetten. Neem contact met ons op om een keer kennis te maken, dan kunnen onze experts een inschatting maken en bepalen waar voor jouw website de kansen liggen. 

Betrokken specialisten

Jelle Hooijman
Online Marketeer Blogs E-mail
Ido Vunderink
Online Marketeer Blogs E-mail