Het werven van nieuwe klanten is 5x zo duur als het behouden van bestaande klanten. Daarom is het werken aan een goede klantrelatie, waarbij persoonlijke benadering voorop staat, enorm belangrijk. Met praktische lifecycle marketing passend bij jouw webshop, helpen we je om het maximale uit je klantenbestand te halen.

WAT WIJ VOOR JE KUNNEN DOEN

Data analyse en segmentatie

Lifecycle marketing begint bij het begrijpen van je klanten. Bij webshops starten we met het analyseren van de bestelhistorie. Deze data laat namelijk zien hoe waardevol een klant voor je webshop is en in welke fase van de levenscyclus een klant zich bevindt. Daarna gaan we op zoek naar andere waardevolle inzichten.

Customer lifecycle mapping

Het in kaart brengen van de levenscyclus van je klant is belangrijk. Vergelijk het met een eerste date. Je wilt een verpletterende indruk achterlaten, maar er moet nog iets te raden blijven voor een vervolgdate. Verschillende strategieën, tactieken, aanbiedingen en berichten zijn het meest effectief op verschillende momenten in de lifecycle.

Bouwen van loyalty programs

Hoe maak je van eenmalige kopers loyale klanten? Eerst gaan we de reden(en) achterhalen waarom een tweede aankoop uitblijft. Zodra we hierachter zijn is het tijd voor actie. Dankzij sterke spaarprogramma’s zorg je ervoor dat klanten minder gevoelig worden voor aanbiedingen van concurrenten.

Effectieve e-mailmarketing

Die klant die al een tijdje niets meer heeft gekocht? E-mail sturen. Die klant die zojuist een bestelling heeft geplaatst? E-mail sturen. Die klant die volgende week jarig is? E-mail sturen. Effectieve e-mailmarketing is relevant en persoonlijk. Dat klinkt als veel werk, maar door al deze e-mails te automatiseren is effectieve e-mailmarketing makkelijker dan je denkt.

Koppeling e-commerce platform

Voor de meest bekende e-commerce platformen (denk aan grote jongens als Magento, Shopify en Woo Commerce) ontwikkelen verschillende e-mail service providers (ESP) koppelingen waardoor je direct kunt segmenteren op bestelhistorie. Als een dergelijke integratie beschikbaar is, dan is het implementeren hiervan een must!

Account omgeving optimaal benutten

Vaak zetten webshops een account omgeving op en kijken er nooit meer naar om. Zonde, want het slim inzetten van de account omgeving biedt veel voordelen. Geef je klanten de optie om meerdere afleveradressen, betaalmethoden en voorkeuren in te stellen. Gebruik de accounts zelf voor het verkrijgen van waardevolle data.

RECENTE ARTIKELEN

Hoe draagt microcopy bij aan je conversieratio?

De juiste microcopy op je webshop verleidt en stelt gerust. Zo resulteren deze kleine stukjes content in hogere conversies.

Welke deelstaat ga jij veroveren met je Duitse webshop?

Op het gebied van online bestedingen zijn vijf Bundesländer het belangrijkste voor Duitse webshops.

E-commerce in Duitsland: is het gras groener aan de overkant?

Rekening houden met de verschillen in de Nederlandse en Duits markt is essentieel bij een internationale uitrol.

7 verhalen over contentmarketing waar je wél iets aan hebt

Contentmarketing. Iedereen die ook maar iets in het domein van online marketing doet, wordt er al jaren mee […]

Neem gerust contact met ons op!